WEEK 5 
Aandacht voor je voeding

Kijk eens aan hoe goed je bezig bent in deze 5 weken. Als je ziet wat je al allemaal bereikt hebt, kan je zien dat alles wat er nog zit aan te komen, ook zal lukken. 

Je zet elke dag stappen naar een groter doel, en ook deze week gaan we enkele bewuste stappen zetten. 

Alleen als je er bewust mee bezig bent, zal je een oude gewoonte kunnen aanpakken en een goede nieuwe maken. Samen gaan we dat opnieuw doen! 


Eet meer kiemen

Groene vingers? Of helemaal niet? 

Wij gaan je hier vertellen over kiemen en we beloven, groene vingers of niet, iedereen gaat dat leuk vinden

Er bestaat namelijk een manier om altijd groen in je huis te hebben, dat je bovendien ook kan gebruiken als voedingsstoffen. Het is een interessante bezigheid die ervoor zorgt dat je weet wat je eet. 

Wat zijn kiemen? 

Kiemen ontstaan uit zaadjes die worden gepland en uitgroeien tot jonge, groene plantjes. Ze komen voort uit zaden, noten, granen, bonen... Het kan gezien worden als de fase tussen het zaad en een jonge plant. De kiemzaden zitten vol voedingsenergie voor het planten. 

Ze bevatten bijna 3 keer zoveel voedingswaarde als andere voedingsmiddelen. Ze bevatten veel vitaminen en mineralen, die ons lichaam nodig hebben, zoals je vorige week las bij de gewoonte van voedingssupplementen. Ook zitten ze vol met antioxidanten die ervoor zorgen dat de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk worden. 

Doordat kiemen zo makkelijk te verteren zijn, is er een betere opname van de nodige stoffen. Je zal er ook sneller energie door krijgen. 

Kiemen zitten vol vitale energie en hebben een suikerkwaliteit die dicht bij dat van fruit kan liggen. Dat omdat het zetmeellichaam van de kiem overgegaan is naar een eenvoudige suiker. 

Waarom meer kiemen eten? 

Doordat er meer kiemen aanwezig zijn in je huis, zal je meer rauw eten binnenkrijgen. Dat is altijd beter dan platgekookt voedsel. Let er dan ook altijd op dat je de kiemen zal wassen met helder en zuiver water. Wat je daarvoor best gebruik is wat weet je door de gewoonte van week 1. 

De antioxidanten die in kiemen zitten, zorgen ervoor dat de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk worden. Die vrije radicalen zijn stoffen die het lichaam aanmaakt en celweefsel beschadigen. Dat willen we natuurlijk vermijden. 

Ze zorgen ook voor de juiste zuurgraad in je lichaam. Hierdoor wordt het immuunsysteem ook nog eens beschermd. 

Soorten kiemen?

Wanneer je ervoor kiest om kiemen te zaden, kies je best voor biologische zaden. Alle soorten granen en zaden kunnen ontspruiten. Je kiest best voor degene met de grootste gezondheidsvoordelen. Dit zijn gierst, quinoa, diakonzaad en broccolizaad onder andere. Broccolizaad helpt namelijk tegen maagproblemen. Dit werd door een onderzoek bevestigd.

Wanneer je zelf wil gaan ontkiemen, kies je best voor alfalfa, zonnebloempitten, linzen, klaverzaad, radijszaad... Ze zijn bovendien ook licht verteerbaar. 

Je kan kiemgroenten in de winkel kopen of bij de groenteboeren. Je kan er ook voor kiezen ze zelf te maken, daar lees je hieronder meer over. 

  • Alfalfa kiemen

Deze kan je met elk gerecht combineren. Wanneer je ze toevoegt aan een gerecht krijg je direct een gezonde touch. Het zit vol met plantaardige eiwitten en vitamines. 

  • Kikkererwtenkiemen 

Deze zijn ideaal om te verwerken in een soep, salade of om te gebruiken bij roerbak. Ook geroosterd en gefrituurd zijn ze heerlijk. Rauw kan ook, maar het wordt aangeraden ze toch even te behandelen. 

  • Linzenkiemen 

De perfecte rauwkost. Ze zijn licht verteerbaar en je kan ze eenvoudigweg gebruiken in een salade of soep. Wanneer je ze 10 minuutjes laat stomen en olijfolie en kruiden aan toevoegt, smaken ze heerlijk! 

  • Radijssla

Lekker pittig. Eerst denk je 'wow, hoe fris', maar na enkele seconden zal je begrijpen wat men bedoelt met de bijnaam 'Hot Sprouts'. Heerlijk bij hummus of eiersla. 

  • Zonnebloemkiemen

Helemaal niet zo fris, maar wel een heerlijke nootachtige smaak. Lekker bij een slaatje met kaas, soepen en eiergerechten. 

Voordelen op een rijtje 

  • je hebt het hele jaar door vers groen 
  • het is heel goedkoop, veel plezier aan 
  • het is rauw voedsel en dus een hoge voedingswaarde
  • je kan het op een veelzijdige manier gebruiken 
  • het is zeer ecologisch 
  • het is licht verteerbaar

Hoe kiemen zelf maken 

In de winkel kan je eenvoudigweg een kiembakje kopen. Het zijn een soort schalen die geaaid kunnen worden, zo kan je afhankelijk van de kiemtijd verschillende zaadjes planten. 

Als je geen kiembakjes ter beschikking hebt, kan je heel eenvoudig aan het werk gaan met spullen die je thuis nog hebt liggen. Een bokaal met gaas en elastiek kunnen perfect dienen. 

  1. Spoel de zaadjes goed af. Doe de zaadjes in de bokaal en zet ze onder water. Sluit erna de bokaal af met het gaas en de elastiek. 
  2. Laat de bokaal staan voor de gewenste kiemtijd. Laat het voorkiemen in het donker. 
  3. Vergeet niet elke ochtend en avond de kiemen te spoelen en uitdruipen. Laat ze kiemen voor zolang als nodig. 
  4. Wanneer ze klaar zijn, kan je ze in de koelkast voor 2-3 dagen bewaren. 

TIP: laat de kiemen zeker lang genoeg uitgroeien. 

Het is eenvoudig als je kan beginnen met lichte kiemen, zoals alfalfa, zonnebloempitten, linzen of kikkererwten. 

Kiemtijd

  • Alfalfa: 6-7 dagen met een weektijd van 4 uur
  • Zonnebloempitten: halve-1 dag met een weektijd van 4 uur
  • Linzen: 3-5 dagen met een weektijd van 10-12 uur
  • Kikkererwten: 3-5 dagen met een weektijd van 12-24 uur

Opdracht van vandaag 

Deze week gaan we er op letten meer kiemen te eten. Zoals je ziet kan je ze makkelijk kopen en zelf bijna even makkelijk zelf maken! Aan de slag dus! 

Een receptje dat jou misschien kan helpen: