Week 4 
Aandacht voor je voeding 

Mindfulness in voeding

Vandaag gaan we je een grote tip geven die je een grote stap gaat doen zetten in de juiste richting. 

Het is niet altijd gemakkelijk om te weten wat je best wel en niet eet. Daar gaan we mee helpen! 

Zo heb je ongetwijfeld al gehoord dat koolhydraten niet goed voor je zijn. Dat is deels waar, maar er zit meer achter het verhaal. Lees daarom even verder en dan leggen we je er alles over uit. 

Zo moet er geen onduidelijkheid meer zijn en weet jij wat mag en wat niet! 

Waarom granen/koolhydraten mijden.

Als we kijken naar de evolutie van de mens, dan leefden we voor het overgrote merendeel als jagers en verzamelaars. We aten vlees en/of vis, zaden, noten, groenten, kruiden, vruchten, enz.

In kort, we aten veel vetten en eiwitten, en maar weinig koolhydraten.

Dit zal je misschien verbazen gezien wat we tegenwoordig als een volwaardige maaltijd beschouwen. Brood, pasta en dergelijke eten we eigenlijk nog niet zo lang. Als je naar de volledige geschiedenis van de mensheid kijkt, dan zijn we, in verhouding, relatief recent pas overgeschakeld van de jacht naar de landbouw. Het eten van veel koolhydraten is maar een paar honderd jaar geleden gestart. In vergelijking met onze evolutie, een minuutje ofzo geleden dus.

Dat verklaart waarom ons lichaam eigenlijk helemaal niet zo goed om kan met al die koolhydraten; het heeft nog niet de tijd gehad om zich aan te passen. Bovendien zijn quasi al onze granen genetisch gemanipuleerd om meer op te brengen per hectare land. Ons lichaam moet zich dus niet alleen aanpassen aan meer koolhydraten, maar ook aan granen waarvan de gluten niet meer dezelfde zijn als die van voor de manipulaties.

Bovenop dit alles komt ook het feit dat het merendeel van de graanproducten die we eten gemaakt zijn met geraffineerde granen. Het raffineren van granen - hetgeen het proces van polijsten, slijpen, malen en zeven van de granen omvat - zorgt ervoor dat het merendeel van de belangrijke voedingsstoffen verloren gaan. Ze geven daardoor een minder verzadigd gevoel bij de maaltijd en je gaat er meer van eten.

Insulineresistentie en diabetes

Het eten van veel koolhydraten kan leiden tot insulineresistentie, hetgeen op zijn beurt kan leiden tot diabetes type 2. 

Dit is één van de redenen waarom ikzelf een koolhydraat arm dieet aanraad. Veel mensen zijn zonder het te weten insulineresistent en krijgen vervolgens diabetes ondanks het feit dat ze volgens de huidige normen 'gezond' eten.

Laat ik je uitleggen hoe een insulineresistentie ontstaat:

Ons lichaam zet koolhydraten (suikers, brood, pasta, rijst, enz.) om tot glucose. We hebben deze glucose nodig als een bron van energie. Deze omzetting naar energie vereist insuline. De insuline zorgt er als het ware voor dat je cellen de glucose kunnen opnemen en gebruiken als brandstof.

Echter, als je voortdurend veel koolhydraten in je systeem hebt, dan ontstaat er een overbelasting van het systeem en gaan je cellen niet goed meer reageren op de insuline. Je kan het beschouwen als het zoveelste berichtje van de dag door dezelfde persoon waardoor je je schouders ophaalt en niet meer reageert.

Uiteindelijk wordt de overschot aan glucose opgeslagen in vetcellen. Omdat de 'actieve' cellen de glucose niet goed meer opnemen krijgen ze te kampen met een tekort aan energie.

Dit hele proces waarbij de cellen slecht reageren op insuline noemen we 'insulineresistentie'.

Er zijn enkele symptomen die gepaard gaan met insulineresistentie:

  • Gewicht verliezen lijkt nagenoeg onmogelijk. Wanneer het wel lukt kom je daarna weer heel snel bij. 
  • Je hebt voortdurend honger en snakt naar koolhydraten. 
  • Wanneer je veel koolhydraten eet word je slaperig.
  • Je hebt vaak een dip in de namiddag die, wanneer mogelijk, gepaard gaat met een dutje.
  • Je wordt moe wakker en hebt weinig energie.

Nu vraag je je misschien af hoe dit aanleiding kan geven tot diabetes 2? Wel, uiteindelijk geven ook je vetcellen het op. Wanneer dit gebeurt heeft je lichaam geen oplossing meer om de suikers uit je bloed te halen en stijgt dus je bloedsuikerspiegel. Zo ontstaat diabetes type 2.

Niet iedereen die diabetes type 2 krijgt wordt trouwens eerst te zwaar. Het moment waarop je vetcellen er genoeg van hebben verschilt van persoon tot persoon. Bovendien kan je ook van 'binnenuit' vet worden wanneer je lichaam het vet op en rond de organen opslaat. Wanneer dit gebeurt blijf je slank en lijk je gezond terwijl er toch heel wat mis gaat in je lichaam.

Koolhydraat arm eten zal de insulineresistentie/diabetes type 2 niet genezen, maar het zal de situatie wel onder controle houden. Het zal voorkomen dat je vanwege de aandoening ziek(er) wordt.


Zo zie je, je kan echt letten op gezond eten. Probeer hier ook altijd Mindfulness in te integreren door dit op d meest bewust mogelijke manier te doen.