Week 3 
Aandacht voor je voeding 

Mindfulness in voeding 

Gezond zijn, er komt heel wat bij kijken, daar zijn we ons bewust van. Wanneer je dit doet met een hele goede mindset en zal het jou wel lukken en mag je trots zijn! 

Gezond zijn houdt ook in minder suikers eten. Dit is voor velen een drempel die ze moeilijk kunnen bereiken. Nu je al bezig bent met mindful zijn, zal het heel wat makkelijker zijn het nut in te zien van gezond zijn en zo ook zien dat bepaalde suikers niet goed voor je zijn. 

Ik probeer je ook nieuwe voeding te leren kennen en op een andere manier te leren kijken naar eten, wat het gemakkelijker maakt om je suikergewoontes nu ook aan te passen. 

Lees hier hoe dit kan en ga ervoor, want jij kan het!  

Succes! 


Suikers

Suiker wordt weleens het witte vergif genoemd.

Dan gaat het over de snelle of geraffineerde suikers in de vorm van snoep, frisdrank, koekjes en gebak die we dagelijks massaal naar binnen werken, niet over de complexe koolhydraten - de zg. 'trage' suikers - die we nodig hebben als brandstof voor onze spieren en hersenen.

Die laatste vind je in ruime mate in bv. brood, aardappelen, rijst en fruit. Trage suikers worden zo genoemd omdat ze traag in het bloed worden opgenomen.

Door die trage suikeropname krijg je minder suikerschommelingen in het bloed. Suikerschommelingen zijn geen goede zaak. Je kunt ze beter vermijden, want ze zijn aanleiding of oorzaak van tal van problemen zoals lusteloosheid, vermoeidheid, agressiviteit en depressie.

"Suiker is het gevaarlijkste voedingsbestanddeel in Het Amerikaanse dieet"

Hoe komt het dat we een flauwte krijgen?

Plotselinge suikerschommelingen geven een gevoel van flauwte (de zogenaamde appelflauwte die je wellicht kent), en die flauwte doet je naar iets zoets grijpen. Naar zo'n 'snelle-energiereep' bijvoorbeeld op korte termijn - dit is een tijdspanne van een halfuur of een uur- kan zo'n suikerbom je inderdaad een energieboost geven, maar op de lange termijn brengt de overconsumptie van snelle suikers een heleboel gezondheidsklachten teweeg.

Als je alle toegevoegde suikers in de gemiddelde voeding bij elkaar telt, dan komen we in België aan 131 gram toegevoegde suiker - pure suiker! - per dag en per inwoner. Dat is dus enorm veel. De consumptie van overbodige suikers begint stilaan waanzinnige proporties aan te nemen...

Zonder dat je zelf beseft, krijg je een heleboel verborgen suikers binnen, vooral in bewerkte voeding. Bakkers voegen aan hun brood soms tot 10% suiker toe, en zelfs slagers verwerken suiker in hun fijne vleeswaren. Zo worden mensen suikerjunkies.

Alle suikers zijn koolhydraten, maar lang niet alle koolhydraten zijn snelle suikers.

Alle groenten en fruit bevatten suikers, en de ene suiker wordt al sneller of minder snel opgenomen in het bloed. Om te weten of je te maken hebt met snelle of trage suikers, of iets tussen de twee in, kun je de Glycemische Index (G.I.) raadplegen, een lijst waarin alle koolhydraten zijn gerangschikt volgens de snelheid waarmee de suikers worden opgenomen in het bloed.

De meest betrouwbare website voor het raadplegen van de Glycemische Index is deze van de Universiteit van Sidney https://www.glycemicindex.com.

Je vindt er ook lekkere recepten!

Waarom eten we suiker?

Waarom precies eten we allemaal zo massaal suiker, vraag je je misschien af. Omdat we het lekker vinden uiteraard. Maar waarom?

Mensen die afkicken van hun suikerverslaving, gaan heuse ontwenningsverschijnselen vertonen. Ze worden moe, agressief en/of depressief en krijgen lat van duizeligheid, hoofdpijn en maag-darmklachten.

Die ontwenningsverschijnselen duren ongeveer één week. Daarna voelen ze zich veel beter: ze hebben meer energie, zijn rustiger, slapen beter... Mensen met spastisch colon hebben minder darmklachten en fibromyalgiepatiënten hebben minder spierpijnen.

Suiker maakt dik!

Als je meer suikers inneemt dan je kunt verbranden, worden die suikers omgezet in vetten. Maar dat wist je natuurlijk al! ☺

Gevolgen van te veel suikers

Omdat we het van kleins af aan gewend zijn. Suiker werkt ontzettend verslavend!

Kankercellen leven van suiker!

Suiker verhoogt het risico op hartinfarct en hersenbloeding!


Mensen die veel suiker consumeren, eten meestal ook zo ongezond dat ze in min of meerdere mate tekorten hebben aan tal van levensnoodzakelijke voedingsstoffen, waardoor het risico op aderverkalking sterk vergroot. Een hoge suikerinname is dus mee de oorzaak van een verhoogd risico op een hartinfarct, hoge bloeddruk en hersenbloedingen.


Langdurige hoge suikerinname leidt tot diabetes!

Reeds in 1929 werd vastgesteld dat de tekorten aan micronutriënten zoals magnesium, foliumzuur, chroom, koper, zink en selenium die ontstaan bij hoge suikerinname, het risico op suikerziekte verhogen.

Suiker verzwakt het immuunsysteem!

Kinderen die zich de hele dag volstoppen met snoep, zijn vaker ziek. Ze worden sneller verkouden, krijgen gemakkelijker allerlei ontstekingen en zijn sneller moe dan kinderen van wie de ouders strenger toekijken op het suikerverbruik van hun kroost. Dat komt omdat suiker het immuunsysteem verzwakt.

De normale waarden van bloedglucose liggen tussen 70 en 115 mg glucose in 100 ml bloed. Als de concentratie van bloedglucose meer dan 120 mg bedraagt, vermindert de capaciteit van witte bloedcellen om bacteriën te vernietigen met niet minder dan 50 procent.

Gezonde suikeralternatieven

Zoet blijft uiteraard nog altijd lekker en hoeft gelukkig niet altijd ongezond te zijn. Er bestaan een aantal veelgebruikte alternatieven voor suiker. Enkele hebben zelfs een meerwaarde voor de gezondheid.

Honing, een gezond natuurproduct

Honing is een natuurlijke suiker, die niet geraffineerd is en bovendien nog een aantal extra stoffen bevat die een gezondheidsbevorderend effect hebben:

  • Bij kinderen die last hebben van luchtweginfecties werkt honing beter als hoestverzachter dan een klassieke hoestremmer.
  • Bij diabetespatiënten stijgt de concentratie bloedglucose minder door het eten van honing dan door dextrose of fructose.
  • Honing vermindert de cardiovasculaire risicofactoren en heeft geen invloed op het gewicht.

Let op! Ik vermeld dat honing geen invloed heeft op het gewicht. Honing bevat wel degelijk calorieën, maar omdat het zo intens zoet is, zal je er automatisch minder van gebruiken.

Eet dus geen massa's honing want dan zal je gewicht wel snel de hoogte ingaan! Hetzelfde geldt voor andere zoete natuurproducten die we kunnen aanraden als suikervervanger, zoals ahorn-, rijst- en guavesiroop.

Stevia, het zoete plantje

De blaadjes van de steviaplant bevatten een natuurlijke zoetstof, stevioside, die in theorie een perfect suikervervangend wondermiddel is. In sommige Latijns-Amerikaanse en Aziatische landen wordt stevioside al jaren gebruikt als caloriearme zoetstof.

Stevioside smaakt niet helemaal zoals suiker. Naargelang de soort stevia (want er bestaan verschillende variaties van de plant) en de kweekomstandigheden kan het gehalte aan rebaudioside, een afgeleide van stevioside waarvan de smaak die van suiker veel dichter benadert, verschillen.

Maar ook de smaak van stevioside went en na een tijdje merk je het verschil met suiker niet meer.

In vergelijking met suiker heeft stevia geen negatieve eigenschappen.

Het is stabiel, waardoor de chemische structuur ook bij hoge temperaturen niet verandert. (Bij suiker verandert de structuur wel!). Stevia kun je zonder problemen verwarmen en dus zowel in koude als in warme gerechten gebruiken.

Stevia heeft alleen maar voordelen:

  • Het bevat geen of zeer weinig calorieën, dus het maakt niet dik.
  • Het tast het tandglazuur niet aan en leidt niet tot cariës.
  • Het kan worden gebruikt door diabetespatiënten: de concentraties van vetten en glucose bij proefpersonen vertonen bij inname van stevioside amper wijzigingen.
  • Stevioside heeft enkele veelbelovende eigenschappen die nuttig kunnen zijn bij de behandeling van diabetes type 2 (niet-insulineafhankelijke diabetes)
  • De smaak lijkt zeer sterk op die van suiker.
  • Het kan zowel in koude als in warme gerechten worden gebruikt.
  • Er zijn geen nevenwerkingen bekend.


Be Mindful, Be Happy!