Wat mindfulness voor mij heeft betekent

Iedereen heeft wel eens haast, is wel eens druk en rent zichzelf voorbij. Deze onrust is bijna een levensstijl geworden waarbij we elkaar en hierdoor onszelf een dwangmatige druk opleggen. Heb jij dat ook? Het is belangrijk dat je toch tot rust kan komen, want die druk heeft als gevolg dat we uit ons eigen "lichaam" stappen en ons eigen leven op een afstand volgen. Door deze gewoonte gunnen we onszelf geen tijd meer om te realiseren wat er om ons heen gebeurt. Zo vergeet je wel eens te genieten van de gewone simpele dingen.  Hiermee doen we onszelf tekort en alleen al door je dit te realiseren, weet je dat je er iets aan moet doen. Waar hoe pak je dat aan? 

Mindfulness, een trend of meer dan dat?

Net als veel mensen sta ik vrij nuchter in het leven en moet ik toegeven dat ik bij veel zaken direct mijn bedenkingen heb en bijna zoek naar de negatieve punten om mijn gedachtegang te bevestigen. Deze (onterechte) dwangmatige negatieve gedachtegang is een punt dat je door mindfulness kan aanpakken. 

Hoe dan ook had ik mijn bedenkingen bij mindfulness. Ik zie immers ook dat mindfulness erg modern is en dat veel mensen ervoor kiezen om op deze manier zichzelf weer "terug bij de realiteit" te brengen. Ik vroeg mijzelf dan ook af of mindfulness een trend is of meer dan dat.

Om een goed beeld bij deze vraag te kunnen vormen, koos ik voor een online mindfulness training van Happy Academy. Mijn keuze viel op een online mindfulness training van Happy Academy, met "Happy Mindful" als veelzeggende naam. Een traject waarin er een duidelijke rode draad te voelen was: het opnieuw kennismaken met jezelf. Ja er zijn voordeligere alternatieven, ook al moet ik zeggen dat de prijs van deze training me erg meeviel, maar voor je persoonlijke welzijn heb je toch het beste voor. Je geluk is uiteraard onbetaalbaar. Bettina Kegels, de bewustzijns-coach en wellness trainster is een professionele trainster op dit gebied en beschikt over diploma's in emotiemanagement, EFT therapie en mindfulness. Daarbij is deze dame al 30 jaar gepassioneerd door persoonlijke groei. Daar mag je toch wel wat verwachten.

Een conclusie die ik achteraf (eigenlijk al gedurende het traject) getrokken heb, zal ik meteen met je delen. Het traject is niet "vaag", "zweverig" of een of andere religie. Mindfulness brengt je terug naar de realiteit. Je zult merken dat je meer kunt focussen, wat op je werk of bij je studie erg belangrijk is, maar het leert je ook genieten van het leven. Ook hiervoor is focus van belang. Je geniet zelfs van de kleinste dingen. Daarnaast leer je om niet te oordelen maar te ervaren. Hierdoor ga je anders tegen het leven aankijken en vorm je niet (vaak ongemerkt) overal je mening over. Ik merkte dat mijn belemmerende gedachten werden weggenomen.  

.

De effecten die ik ervaren heb na het volgen van deze online mindfulness training:

  • Meer bewustwording van het heden
  • Veel minder afgaan op vooroordelen
  • In staat om achter mijn eigen keuzes te staan
  • Minder beïnvloedbaar door anderen, voel me vrijer
  • Kan meer genieten van het leven (ook van kleine dingen)
  • Een gezonder en gelukkiger gevoel
  • Een nieuwe levensstijl

Waarom ik een keuze heb gemaakt voor een online training

Ik heb bewust gekozen voor een online mindfulness training boven een cursus.

De reden hiervoor? Ja, ik geef het toe......efficiëntie.

Het is natuurlijk ideaal om zelf het moment te kunnen bepalen waarop je met de oefeningen aan de gang gaat, dat dacht ik tenminste. Uiteraard klopt deze gedachtegang, maar al in de eerste week doe je een verrassende ontdekking: je bent immers onbewust steeds vaker bezig met oefeningen uit deze cursus. 

Denk aan het reguleren van je ademhaling, de basisoefening van mindfulness. Steeds vaker pak je "jouw momentje" om een oefening te doen en ja, soms op de gekste momenten. Met die gekke momenten bedoel ik mindful tandenpoetsen, mindful eten en vooral mindful douchen. Dit is niet alleen in de eerste week het geval maar gedurende de weken wordt dit steeds meer. Je gaat anders om met anderen. Hiermee bedoel ik niet alleen je lief (al is dat zeker het geval) maar ook met anderen zoals je collega's of mensen die je helemaal niet kent. Daarnaast merk je dat je anders tegen zaken om je heen aan gaat kijken maar let wel, je merkt ook dat dit een proces is waar je in zit. 

Online mindfulness training persoonlijk genoeg?

De volgende vraag die al snel in mijn opkwam bij het overwegen van deze online mindfulness training, was of "online" persoonlijk genoeg is. Er is toch sprake van een zeker afstand. (Ja, je mag gerust de conclusie trekken, ik was hard toe aan een mindfulness training). Van een afstand is eigenlijk geen sprake bij deze training. De geavanceerde digitale communicatiemogelijkheden zijn dusdanig goed dat je het persoonlijke karakter van deze training voelt. Daarbij kun je jezelf veel meer focussen als je in je eigen vertrouwde omgeving bent en dit is zeker aan het begin van het traject voor groot belang. Mijn tegenwerpingen waren dus ongegrond.

Programma Happy Mindful:

  • Week 1: Aandacht voor de adem en het nu
  • Week 2: Aandacht voor je lichaam
  • Week 3: Aandacht voor je grenzen
  • Week 4: Aandacht voor stress
  • Week 5: Aandacht voor je gedachten en gevoelens
  • Week 6: Aandacht voor je overtuigingen
  • Week 7: Aandacht voor je leven
  • Week 8: Aandacht voor heartfulness

.

Hoe word je happy mindful gemaakt?

Uiteraard was ik benieuwd hoe je happy mindful wordt gemaakt. Om even terug te komen op de reden dat ik de stap wilde zetten om deze cursus te volgen: mijn geest liep voor mijn gevoel zo'n 10 stappen voor op mijn lichaam waardoor ik de realiteit een beetje kwijt was. Voor mijn gevoel was dat wel wat. Hoe kan ik binnen acht weken een "achterstand" van 10 stappen inhalen?

Om je niet direct te beïnvloeden door mijn ervaringen als je overweegt deze training te volgen, zal ik niet helemaal inhoudelijk hierop ingaan. Wat ik wel wil meegeven is dat je merkt dat er een hele logische opbouw in deze training zit. Het hele traject staat in verbinding met elkaar. Je kunt dus niet eerst les 5 volgen om dan terug te gaan naar het eerste deel maar dat wil je ook niet. Je begint met de basis en dat is je ademhaling. Het ademhalen is iets wat we automatisch doen en wel zo'n 12 tot 15 keer per minuut. Die automatisme is uiteraard prima maar het is wel goed om daar eens je aandacht op te vestigen door "gewoon" eens bewust rustig adem te halen. Je ervaart dat dit niet altijd "gewoon" is. Een ander punt is je lichaam en met name het ontspannen hiervan. Hoe vaak liggen we op bed en zijn we echt volledig ontspannen? Focus je hier maar eens op om dit te ervaren. Je zult merken dat je gedachten vrij snel afdwalen, zeker in het begin, maar dat is onderdeel van het traject vertelde Bettina me en dat was absoluut een feit. Hoe verder ik was in de training, hoe beter je jezelf kunt afsluiten voor alle "ruis om je heen". Zoals aangegeven, het is een traject waar je in zit waarin je best wel eens terugvalt in je oude (slechte gewoontes). In dit geval merk je dat je door oefening steeds verder hierin komt en je beleving hierin vernieuwend is.   

Mindfulness de weg naar innerlijke rust

Je grenzen bepalen, de lastige horde

Een lastige horde is om je eigen grenzen te bepalen. Dat is wel belangrijk omdat het overschrijden van je eigen grenzen een belangrijke oorzaak is van stress. Je kunt je hoofd het beste zien als een ballon die wat wordt ingedrukt door invloeden van buitenaf. Deze ballon moet echter wel regelmatig uitplooien om je geest tot rust te laten komen. Als dit uitplooien niet regelmatig gebeurt, geeft dit veel stress. Mijn ervaring is dat je merkt dat de druk van buitenaf (lees: de sociale invloeden) hier een hele belangrijke rol in spelen en hiermee is de cirkel met je eigen grenzen bepalen dus rond is. Alleen al door het realiseren van de situaties die jij als onplezierig ervaart, gaat er een wereld voor je open. Je komt in meer van dit soort situaties terecht dan jijzelf denkt. Het is een fase waar in deze happy mindful training veel aandacht aan wordt besteed en nu snap ik waarom.

Nooit beseft: geluk is op een realistische manier naar de wereld om je heen kijken

Een ander inzicht die ik gekregen heb door het volgen van de online mindfulness training van Happy Academy is dat je eigen geluk ook voor een groot deel afhankelijk is van de manier waarop je naar de wereld om je heen kijkt. Ik had altijd direct mijn mening klaar over de zaken en mensen om mij heen, ook over factoren waar ik geen kennis van had en uitging van mijn eigen (negatieve) gedachtegoed. Is dat terecht? Nee, maar dit ontstaat uit automatisme. Ik denk dat dit iets wat heel veel mensen herkennen. Daarnaast speelt je eigen ego hier een zeer belangrijke rol in en die is groter dan je denkt. Het is een punt wat in een later in het traject naar voren komt maar wat een diepe indruk achterlaat. Dit was voor mij een absolute gamechanger. 

.

Mijn ervaringen met de online mindfulness training van Happy Academy

De term "gamechanger" uit de vorige alinea is een woord waarmee ik in één term de online mindfulness training van Happy Academy kan omschrijven. Op de website staat dat deze training een positieve veranderingvan het cognitief- en neurobiologisch functioneren teweeg brengt en dat kan ik bevestigen. De training biedt echter meer dan dat. De online mindfulness training van Happy Academy is duidelijk een andere training dan andere trainingen waarin ik mij verdiept heb omdat de focus in deze training verder gaat dan alleen het "hier en nu".

Bettina heeft er bij het samenstellen van het cursusprogramma duidelijk voor gekozen om zich ook op de toekomst te richten. Het spreekwoord "je bent wat je eet" krijgt hierbij een betekenis. Happy Mindful richt zich op het totaalplaatje waarin voeding uiteraard een belangrijke rol speelt. Ik heb bijvoorbeeld nooit geweten dat sommige voedingsmiddelen een belangrijke rol spelen bij de stimulatie aan gedachten en het creëren van stress. De aandacht die wordt gegeven aan gezonder eten (met een enorme berg aan gezonde recepten om je te inspireren) biedt wat mij betreft dan ook een grote toegevoegde waarde aan de training. De aandacht voor gezonde voeding is wat mij betreft dus veel meer dan een "bonus" zoals dat op de website wordt aangeboden. Happy mindful richt zich hiermee immers op het totaalplaatje om een andere levenswijze aan te kunnen nemen. Van "gamechanging" kun je dus zeker spreken!

Happy Mindful om opnieuw kennis te maken met jezelf

Na het doorlopen van het traject ben ik anders tegen het leven aan gaan kijken, was ik meer in staat op me te focussen en heb ik de rust in mijzelf teruggevonden. Daarnaast heb ik een andere levensstijl aangenomen waarbij ik me erg prettig voel. Happy Mindful zorgt ervoor dat je opnieuw gaat kennismaken met jezelf.

Je spiegel laat iets heel anders zien dan je zelf altijd gedacht hebt!

Ook iets voor jou? 


Ben je op zoek naar een levensfilosofie of een praktijk waar je kalmer en zelfzekerder van kan worden?

Dan is de Online Happy Mindful training misschien wel iets voor jou. Geef het zeker een kans.

Dit is nu de gemakkelijkste manier, lekker van thuis uit. Doe jij mee?

Klik op de knop hieronder jouw reis te beginnen! 

Veel Succes !
Bettina