Wat heb je nodig om mindfulness te beoefenen?

Mindfulness, je hebt er al veel over gehoord, of net niet. 


Laat me je daarom net vertellen hoe het voor mij werkt en misschien ook voor jou kan helpen. Probeer het te lezen zonder vooroordelen en met een open geest. Je kan snel denken dat het niets voor jou is, maar zal zien dat het veel eenvoudiger is dan het lijkt.

 Je hebt weinig nodig om Mindfulness te beoefenen en Mindful door het leven te gaan.

Ik ben met Mindfulness begonnen wanneer ik voelde dat ik steeds meer stress ervaarde en de wereld rond me maar leek te blijven draaien, zonder dat ik er deel van uit kon maken, alles was veel te druk. Ik merkte dat het steeds moeilijker was om dan een succesvolle dag te hebben waar ik tevreden over was. Dat heb ik kunnen veranderen door Mindfulness te gebruiken in mijn dag. Zo heb ik veel meer vitaliteit gekregen. Kleine dingen veranderen in mijn dagelijks leven zorgden er echt voor dat ik bewuster in mijn dagen stond en er van kon genieten.

Hoe kan ik Mindful worden?


Zelf Mindful leven vraag wat oefening. De eerste stap gaat je waarschijnlijk even doen inzien dat je irritaties, frustraties en verdriet in je lichaam hebt, dat is heel normaal. Door eerst met die onrust om te gaan, ga je merken dat Mindfulness je helpt te accepteren wat je dagelijks leven naar je toegooit. Ik ga je vandaag de eerste stappen uitleggen van hoe je Mindful kan leven.

Natuurlijk gaat dit niet van de ene op de andere dag, en ben ik met de kleine dingen begonnen en zo tot een Mindful leven gekomen. Ik zal je nu enkele methodes uitleggen die je kan gebruiken in je dag en zo ook vertellen welke zaken je ervoor nodig hebt. Je zal zien dat je vaak alleen jezelf en je bewustzijn nodig hebt, en je zo al ver geraakt.

Tips om Mindfulness te beoefenen


Zet je even neer, en focus je een minuutje op je ademhaling.

Voel je uitademen en inademen. Focus op wat je hoort en hoe je lichaam beweegt bij elke ademhaling. Ontspan je lichaam en voel de lucht in je lichaam gaan. Zo krijg je nieuwe energie om verder te gaan met je dag.

Dit kan je helpen even je wereld op pauze te zetten en zoals je ziet heb je hier zelf helemaal niets voor nodig, alleen jezelf en je bewustzijn. Je kan het op elk moment van de dag toepassen en je hebt er geen hulpmiddelen voor nodig, enkel een open geest. Ik ben zeker dat je je hiervoor kan openstellen! Het kan wel handig zijn om, wanneer je zelf merkt dat je het durft te vergeten, iets in je zak te steken dat je doet denken aan je momenten van rust, bijvoorbeeld een steentje.

Doe een bodyscan

De bodyscan helpt je om je lichaam te voelen op het bewuste moment; Je leert voelen wat je lichaam je vertelt, aangenaam of onaangenaam.

Probeer in een rustige ruimte te gaan zitten waar je geen afleiding zal hebben.

Sluit je ogen en verplaats je aandacht heel bewust en zonder oordelen op elk lichaamsdeel. Begin beneden aan je voeten en werkt tot aan het puntje van je hoofd. Begin na te denken over hoe elk lichaamsdeel voelt en wat dit lichaamsdeel allemaal voor jou doet. Doe dit op de meest bewuste manier mogelijk. Leg je focus steeds terug op je ademhaling en kom zo helemaal tot rust.

Ook voor deze specifieke oefening, de bodyscan, heb je geen materiaal nodig, enkel een plaats om te gaan zitten. Een plaats waar je geen afleiding kan hebben en even tot rust kan komen, zonder gestoord te worden. Probeer vooral bewust te zijn in je hoofd en daar alle overige zorgen van de dag even te laten voor wat ze zijn, je kan er toch niets aan doen op dat moment. Het zal je helpen dat je even op jezelf kan focussen.

Wanneer alles even te druk wordt: herinner jezelf waar je bent

Het klinkt misschien heel vanzelfsprekend, maar als je voelt dat de stress je te veel wordt of het te druk is rondom je, sluit dan je ogen. Sluit je ogen en denk na over de ruimte waar je zit, wat je voelt, wat je ruikt en denk ook na wat er gebeurt. Zo zie je in dat het een moment is in het nu dat het even druk is, maar dat deze ruimte snel genoeg terug zal veranderen in een rustige plaats en dat je vooral rust moet maken in je hoofd.

Mediteren

Bij mediteren ga je leren hoe je een getuige kan zijn van alles wat je ervaart. Dat gaat dan over je gedachten, gevoelens en je ervaringen. Zo kan je zelf ontdekken wie je echt bent en waar je voor staat. Er zijn verschillende soorten meditaties die voor alle mensen anders werken. Probeer daarom zelf uit wat voor jou werkt. Het zal je helpen bewuster om te gaan met wat je ervaart en het ook een plaats te geven.

Voor mediteren heb je vaak enkel een rustige plaats nodig en gemakkelijke kleren. Voor de rest heb je enkel je open geest nodig, zodat je optimaal kan leren van de meditatie.

Rozijnoefening

Voor de rozijnoefening ga ik je uitnodigen om een rozijn te pakken en op een rustig plekje te gaan zitten.

Je doet deze met de geest van een beginner. Je kan daarvoor inbeelden dat je van Mars komt, of van een andere planeet. Je wordt op aarde gedropt en je weet niets van de aarde. Je bent gestuurd met als missie: verken dit voorwerpje op de aarde. Neem bijvoorbeeld een boom we zien zelden de unieke boom. We zien de herinnering aan de boom.

Kijk naar de dingen met een beginnersgeest. De bedoeling is je bewust te worden van onze automatische piloot. We rijden bijvoorbeeld met de auto en terwijl voeren we een gesprek, doordat we zijn afgestemd op de automatische piloot. We moeten leren te kijken naar ons leven als een beginnersgeest.

Probeer wanneer je de rozijn ziet even na te denken over volgende dingen:

  • voel je een speekselproductie die toeneemt
  • voel je de rozijn echt op je vingers
  • scan het met je ogen, wat zie je allemaal, welke textuur heeft het
  • merk de gedachten op die in je opkomen en laat ze ook toe.

Voor deze oefening heb je, logisch, een rozijn nodig. Weet dat de rozijn eerder symbolisch is en je elk ander voorwerp dat voor jou beschikbaar is, kan gebruiken om de oefening te doen. Het is vooral belangrijk dat je een object neemt dat jee cht in detail kan bekijken en je echt op kan focussen.

Mindful lopen

Bij Mindful joggen laat je al de gadgets (behalve je schoenen uiteraard) achterwege en richt je je tijdens het lopen volledig op je lichaam en je sport.

Je loopt om je hoofd leeg te maken en je te ontdoen van stress. Door al die bijkomstige technologie achterwege te laten, ben je in staat volledig aanwezig te zijn in het nu. Het enige wat je dus nodig hebt is je benen, een goede motivatie en loopschoenen.

Wil jij je toeleggen op een Mindful leven?


Dan kan ik je helpen!

Samen met mij kan je een 8 weken programma volgen.

Het kan gewoon van thuis uit en is online. Zo leer jij de betekenis van Mindfulness en hoe je die in je leven kan brengen.

BE HAPPY,

Bettina en het Happy Team! 

>> schrijf je hier voor deze bijzondere training! 

.