Tips tegen constipatie tijdens het afslanken

Hoezo constipatie?

Iedereen heeft wel eens te kampen met constipatie. Je gaat tevergeefs naar de wc, je krijgt last van krampen en buikpijn, en je voelt je opgeblazen. Verre van een aangename situatie.

Wanneer we proberen af te slanken, en dus op ons eten proberen te letten, dan kan het voorvallen dat we meer last van krijgen van constipatie. Ik leg je hieronder uit waar op je op kan letten om constipatie tijdens het afslanken te voorkomen. Verder leg ik je ook uit hoe probiotica en chlorella je hierbij kunnen helpen.

Waar op letten tijdens het afslanken?

  • Drink genoeg water

Water is ongelofelijk belangrijk voor je lichaam; al helemaal als het gaat over een vlotte stoelgang. Vaak wordt constipatie veroorzaakt omdat je darmen al het vocht uit je ontlasting heeft getrokken, waardoor het droog en hard wordt. Wil je vlot naar de wc kunnen gaan, dan moet je dus zeker genoeg water drinken.

  • Eet voldoende vetten

Het klinkt misschien niet logisch om tijdens een afslankingsdieet vetten te eten, toch zijn ze belangrijk. Het is wel belangrijk dat je voor gezonde vetten kiest. Gebruik bijvoorbeeld olijfolie tijdens het koken. Je kan ook noten, vis en/of avocado eten.

  • Ook vezels zijn belangrijk

Vezels trekken vocht aan waardoor ze voorkomen dat je stoelgang hard en droog wordt. Ze hebben bovendien een stimulerende werking op je darmen. De beste vezels zijn oplosbare vezels, namelijk de vezels in groenten, fruit en peulvruchten. Ook de vezels in volkorenproducten vormen een goede bron.

  • Beweeg voldoende

Beweging is goed voor je vertering. Het stimuleert onder andere je darmen. Met beweging bedoel ik niet noodzakelijk een intensieve sport; het kan ook het poetsen van je huis zijn of een wandeling in de natuur. Het gaat erom dat je niet stil zit.

  • Ga wanneer je moet gaan

Wanneer je het gevoel hebt dat je naar de wc moet, ga dan ook naar de wc. Negeer de aandrang van je lichaam niet. Door het ophouden van onze stoelgang verhogen we de kans op constipatie.

  • Eet op vaste tijdstippen

Ons lichaam houdt van gewoonten. Door ieder dag op dezelfde tijdstippen te eten gaat je lichaam zich hier automatisch op voorbereiden en zal je spijsvertering dus vlotter gaan verlopen.

  • Probiotica en Chlorella

Probiotica is een term waar je misschien wel al eens van gehoord hebt. Je kan het soms ook terugvinden op de verpakking van sommige voedingsmiddelen.

De gezonde bacteriën in je darmen worden door probiotica ondersteund en versterkt. Omdat deze bacteriën onder andere ook instaan voor een vlotte stoelgang, kan het bij constipatie dus helpen om een probiotica supplement in te nemen.

Chlorella is een iets minder bekend product, hoewel het steeds meer en meer opkomt. Dit eencellig zoetwateralgje heeft verbazingwekkend veel voordelen. Onderzoek heeft ontdekt dat het ondersteuning kan bieden bij heel wat ziektes. Bovendien bevat het alle nodige vitaminen behalve vitamine D. 

Het zit stikvol ijzer, bètacaroteen, eiwitten en omega-3-vetzuren.

Het belangrijkste aspect van chlorella in verband met de stoelgang is het zeer hoge gehalte aan chlorofyl. Chlorofyl ondersteunt onze lever, nieren en spijsverteringsorganen. 

Het zorgt dus onder andere voor gezonde darmen, wat op zijn beurt voor een gezonde stoelgang zorgt. Er wordt aangenomen de groei van de darmbacterie Lactobacillus door chlorella wordt gestimuleerd. Het is net deze bacterie die voor de goede werking van de dikke darm zorgt.

Je kan chlorella terugvinden als supplement zowel in tabletvorm als in de vorm van een poeder.