Ontdek hoe Mindfulness je kan helpen  bij het afslanken

Afvallen, afslanken, vermageren... Het is iets waar je ongetwijfeld al mee geconfronteerd bent of al hebt geprobeerd. 

Ze zeggen wel vaker dat er geen juiste manier is om af te vallen. Het klopt dat dit niet eenvoudig is. Het is vooral belangrijk om een manier te vinden die past bij jou levensstijl. 

Mindfulness is iets wat je gemakkelijk in je leven kan inpassen en dus ook kan gebruiken om af te vallen. 

Wil je meer weten? Lees dan zeker verder! 

Hoe kan Mindfulness helpen?


We kennen allemaal de vele verschillende soorten diëten en afslankpillen. Misschien heb je er wel al één of meer geprobeerd, al dan niet met resultaat.

Ik kan mij dan ook voorstellen dat je je nu afvraagt hoe Mindfulness binnen dat plaatje past en hoe het kan werken.

Mindfulness helpt je om je bewust te worden waarom je eet. Het gaat je dus niet alleen leren wat wel en niet gezond en voedzaam is, maar het leert je ook bewust worden van welke impulsen je drijven om te gaan eten.

Bovendien helpt het je ook om meer aandacht te besteden aan je maaltijd. Vaak eten we te veel omdat onze hersenen onze maaltijd niet hebben onthouden. We waren tijdens het eten immers ook druk bezig met andere zaken.

'Blijf niet in het verleden, droom niet over de toekomst, 

concentreer de geest op het huidige moment.'

Buddha

Tips voor Mindfulness bij Afvallen 


Wees bewust en eet bewust

Probeer afleiding zo veel mogelijk te weren tijdens je maaltijden. Eet ook steeds op een vaste plek en al zittend.

Door je aandacht volledig te richten op je maaltijd ga je ook meer genieten van je eten. Eet met kleine hapjes en eet langzaam. Wees je bewust van de smaak, textuur, geur, kleur, enz. van je eten.

Als je bewustzijn rond je eten creëert, ga je ook veel minder snel opnieuw trek krijgen. Je laatste maaltijd is veel prominenter aanwezig in je gedachten.

Weet waarom je wil eten

Wanneer je honger krijgt, vraag je dan af waarom. Is het omdat je je verdrietig voelt en dit met eten wil verhelpen? Misschien heb je wel iets lekkers gezien of geroken? Of is het echt je maag die knort?

Door je bewust te worden van de reden waarom je honger hebt, kan je ook veel bewuster de keuze maken om al dan niet te eten. Als je honger hebt omdat je een lekkere donut ziet, dan weet je dat deze overbodig is. De donut is immers niet noodzakelijk om je lichaam te voeden.

Hou een eetdagboek bij

Het bijhouden van een eetdagboek kan je helpen met de bewustwording van je eetgewoonten. Hou bij wanneer je iets eet, wat je eet, waar je het at en wat je hierbij dacht. Oordeel niet over het resultaat maar leer eruit. 

Waar grijp je naar als je je slecht voelt? Welke voeding geeft je een goed/slecht gevoel? 

Mindfulness, iets voor mij?


Heb je na het lezen van dit artikel het gevoel dat Mindfulness iets voor jou is? Super

Heb je het gevoel dat je toch nog wat meer informatie wil? Lees dan even deze blog. 

Als je Mindfulness op een goede manier wil integreren in je leven, probeer dan zeker onze online Mindfulness training. 

In 8 weken komen we tot een Mindful leven. Die acht weken gaan je dus begeleiden naar de rest van je leven! 

Probeer het zeker hier eens uit! 

Veel liefs, 

Bettina en het Happy Team

.