Ontdek hoe je Mindfulness toepast in je dagelijks leven

Hallo! Vraag jij je af hoe je overal je mindfulness oefeningen kunt doen en zo altijd ontspannen blijft? Dat snap ik! 

Voor jou voel Mindfulness misschien als een heel proces dat je moeilijk in je dag aan inpassen. Dat snap ik perfect. Daarom en ik hier voor wat meer uitleg over hoe je Mindfulness heel gemakkelijk in je leven kan integreren. 

Ik hoop dat dit artikel je inspiratie geeft om zo te kleine dingen te veranderen. 

Je zal zien, elke kleine stap gaat ook een kleine stap zijn naar een succesvoller leven! 

Succes! 

Waarom Mindfulness?


Een overvol hoofd is een gevoel dat we allemaal kennen. We hebben to-do lijstjes, proberen te onthouden dat we vooral niet mogen vergeten de vuilzak buiten te zetten en dan schiet het je plots te binnen dat je morgen niet mag vergeten een belangrijke mail te verzenden.

We hebben het allemaal druk en proberen zoveel mogelijk te doen op een zo kort mogelijke tijd. Als gevolg dwalen er voortdurend gedachten door ons hoofd en vinden we nooit echt rust.

Mindfulness kan je hier bij helpen. Het brengt ontspanning in je hoofd. Bovendien kan je het ook zelf, thuis leren zonder dat je hiervoor per se naar een vast lesuur moet gaan.


Mindfulness om bewuster in het leven te staan


Mindfulness kan je helpen het hoofd koel te houden in een situatie. Het helpt je om het overzicht te behouden en dat je niet negatief gaat denken. Het brengt kalmte waardoor je je focus kan behouden en je in balans blijft.

Helderheid en rust wordt door Mindfulness gerealiseerd met drie essentiële stappen: ademen, voelen en accepteren.

 Ga je bewust op je ademhaling concentreren. Adem diep in en laat je adem vervolgens met een zucht gaan. Herhaal dit een paar keer. Door bewust je ademhaling te verdiepen ga je de negatieve reactie tegen en kan je heel wat spanning loslaten.--

Doe een korte body-scan. Start bij je hoofd en scan je lichaam tot aan je dikke teen. Voel al je lichaamsdelen. Je lichaam kan je helpen om je negatieve, paniekerige gedachten een halt toe te roepen.

Accepteer de spanning die zich in je lichaam bevindt. Ga er niet over oordelen. Denk niet 'wat een idioot ben ik toch dat ik altijd negatief denk'. 

Probeer je negatieve gedachten ook niet te ontkennen of weg te duwen. Ontspan je en accepteer dat je negatieve gedachten hebt en denk bewust na over hoe je die kan omzetten naar positieve gedachten. 

Hoe Mindful doorheen je dag gaan?


Mindfulness kan je gelukkig ook doorheen je dag uitoefenen. Zoals ik al aangaf, je hoeft niet elke dag een uur te mediteren. Er zijn verschillende oefeningen die je tijdens je dagelijkse taken kan uitoefenen. Hieronder geef ik enkele voorbeelden.

1. Maak en eet heel bewust je maaltijd. 

Jawel, koken en eten kunnen Mindful activiteiten zijn. Focus je op de texturen wanneer je het eten klaarmaakt. Welke geuren komen er vrij? Wat zie je gebeuren wanneer je het eten verhit?

Eet je maaltijd niet voor de tv of de computer maar zet je op een rustige plaats en concentreer je volledig op wat je eet. Wat proef je? Welke textuur heeft je eten? Vergeet ook niet goed te kauwen. Het versterkt de smaak en heeft nog eens heel wat gezondheidsvoordelen ook. Tel bijvoorbeeld hoe vaak je kauwt. Aangeraden wordt at je 40 keer kauwt op één hap eten.

2. Wees Mindful op je werk door de tijd te nemen om je werk voor te bereiden. 

Vlieg niet meteen in de eerste beste taak die je kan bedenken, maar installeer je aan je bureau en overloop welke taken je te wachten staan. Stel prioriteiten en organiseer je werk. Zo voorkom je dat je hoofd overloopt met ditjes en datje die je vooral niet mag vergeten. Maak eventueel fysieke to-do lijstjes. Dit kan op papier, maar er bestaan tegenwoordig ook heel wat nuttige apps en programma's die je hierbij kunnen helpen.

3. Neem af en toe bewust adem.

 Meerdere studies hebben al aangetoond dat onze ademhaling invloed heeft op ons stressniveau. Neem dus geregeld een momentje de tijd om je bewust te worden van je ademhaling. Adem een paar keer diep in en uit. Zeker wanneer je het gevoel hebt dat het je allemaal even teveel wordt, kan het helpen om bewust adem te halen.

Er zijn nog heel wat andere mogelijkheden om Mindful te zijn in je dagdagelijkse leven. Zo kan je ook andere routinetaken met volle aandacht uitoefenen, alsof je ze voor de eerste keer doet. Je kan een moment nemen om je bewust te worden van de geluiden om je heen of je kan je volledig laten opgaan in een hobby. Zolang je je volledig in het Nu plaatst ben je Mindful aanwezig.

Mindfulness leren? 


Mindfulness kan je niet zomaar leren. Het is iets dat vanuit jezelf moet komen en alleen als je je op jezelf kan focussen, zal je zien dat je een bewuster leven kan leiden. 

Ik kan je wel helpen jou stappen te zetten. Probeer daarom gratis 3 oefeningen die jou helpen. 

Ze gaan je doen inzien hoe Mindfulness in je leven aanwezig kan zijn, en hoe het jou leven bewuster kan maken. 

Ik geloof in je!

BE HAPPY, 

Bettina en het Happy Team

.