Mindfulness toepassen in zeer moeilijke tijden

In moeilijke tijden mindfulness toepassen kan dat?


Net als iedereen heb ik weleens last van een onrustig gevoel. Als je 'onrustig' opzoekt in een woordenboek, dan krijg je als definitie dat je een 'nerveus en gejaagd gevoel' hebt.

We zijn vaak onrustig als de dingen niet gaan zoals we gehoopt hadden, of wanneer we het gevoel hebben dat we iets moeten doen. Heel veel mensen worden onrustig juist op het moment dat ze even niets te doen hebben.

Mindfulness kan je bij onrust helpen door je te leren hoe je het moment op zichzelf kan appreciëren. Het geeft je ook een heldere blik op je gedachten en emoties. Zo leer je uitzoeken waarom je je zo onrustig voelt.

Tips voor Mindfulness bij Onrust


  • Veroordeel je onrust niet. Aanvaard dat je onrustig bent.
  • Keer je blik inwaarts en zoek uit waarom je onrustig bent. Misschien zijn er wel verschillende dingen die je moet doen? Schrijf ze op en bepaal meteen ook dewelke prioriteit hebben.
  • Mediteer met aandacht voor je ademhaling. Dit kan je helpen het gevoel van onrust te minderen zodat je de oorzaak kan opzoeken en/of aanpakken.
  • Wees gericht in je handelen. Focus je op de taak die je moet doen en geef deze al je aandacht. Ga niet tussendoor nog andere dingen doen. Sociale media is in dit geval een grote boosdoener.
  • Stel jezelf doorheen de dag geregeld de vraag 'hoe voel ik mij?'. We zijn allemaal wel al eens vergeten water drinken omdat we het druk hadden. Neem dus af en toe even de tijd om je aandacht op jezelf te richten.
  • Neem een moment de tijd om bewust naar je omgeving te luisteren. Hoor wat er rondom je gebeurt zonder dat je de geluiden een naam geeft. Dit helpt je om terug te keren naar het moment.
  • Heb geen angst om met jezelf te lachen. Vaak worden we onrustig vanwege een irritatie die we eigenlijk zelf gecreëerd hebben. Een beetje zelfspot kan helpen de zaken te relativeren.

Mindfulness in zeer moeilijke tijden 


Wanneer we moeilijke tijden beleven wil dit meestal zeggen dat we overspoeld worden door (negatieve) emoties. Ik denk hierbij aan het rouwproces wanneer we een dierbare verliezen of de verwerking van een trauma.

Vaak willen we zo ver mogelijk weg blijven van de pijn en het verdriet dat we ervaren bij een verlies. Wanneer we iets meemaken dat onaanvaardbaar lijkt, voelen we angst en boosheid.

Ook deze emoties proberen we al snel te ontwijken.

Mindfulness staat je toe deze emoties te ervaren zonder dat ze je overweldigen. Het leert je om je emoties en de situatie te aanvaarden. In geval van een traumatische situatie wil dit niet zeggen dat je moet aanvaarden wat er gebeurd is, maar wel welke invloed dit nu nog op je heeft.

Door middel van Mindfulness kan je met een milde en open houding naar je emoties kijken.

Je leert ze aanvaarden zonder ze te veroordelen. Op deze manier is het mogelijk echt te verwerken wat er gebeurd is in plaats van steeds te proberen het pijnlijke onderwerp te vermijden.

Tips voor Mindfulness in Zeer Moeilijke Tijden


  • Het verwerken van trauma's, evenals het rouwproces, is een intens, persoonlijk gebeuren. Het is dus belangrijk dat je ruimte maakt voor jezelf. Je kan jezelf helpen door inwaarts te keren.
  • Een meditatie met aandacht voor de ademhaling is hier perfect voor.
  • Door je aandacht te richten op het in- en uitademen word je je bewust van je lichaam. Het heeft een kalmerend effect en helpt met het verwerken van de eeuwige stroom gedachten.
  • Indien je een stap verder wil gaan, kan je ook een bodyscan uitvoeren.
  • Start met je hoofd en laat je bewustzijn beetje bij beetje door je lichaam gaan, helemaal tot in je tenen.
  • Je verhoogt zo je bewustzijn van jezelf en geeft ruimte voor het benodigde verwerkingsproces.

Mindfulness leren is simpel? 


Wil jij meer inspiratie om moeilijke tijden door te komen? 
Schrijf je dan in voor mijn online training " Happy Mindful" .

Deze training helpt je te ontspannen, om te gaan met je emoties en rust in je hoofd te vinden.
 In kleine stappen leren we u Mindfulness toepassen.

Zo wordt ontstressen steeds gemakkelijker.

Word rustig, gezonder en gelukkiger. Doe jij mee?

Be mindful, Be happy

Bettina en het Happy Team! 

.