Met deze 6 manieren maken mensen het zichzelf moeilijk om Mindfulness te beoefenen.

'Mindfulness, dat is niks voor mij' hoor ik mensen soms wel eens zeggen. Ik vraag me dan altijd af waarom het niet voor hen zou zijn. Wanneer ik me dat luidop afvraag, komen er vaak redenen die ik perfect kan weerleggen. Ben jij zo iemand die denkt dat het niets voor jou is of die denkt dat het te moeilijk is voor jou? Lees dan even verder en kijk of de reden achter die denkwijze wel helemaal juist is. Ik geloof dat Mindfulness iets kan zijn voor iedereen, zeker voor jou!

1: Je hebt geen tijd

Te druk, ik heb het echt veel te druk om mijn tijd daaraan te geven. Ik heb al tijd tekort en die zou ik aan andere dingen beter kunnen spenderen dan aan Mindfulness.

Dat is iets wat ik al vaker gehoord heb, en wat ik perfect begrijp, iedereen heeft het druk of niet altijd tijd om tijd te maken. Maar laat me je vertellen waarom het net goed is wat tijd te maken voor Mindfulness. Mindfulness laat je focussen op het 'nu' en op bewust worden van het moment waarin je zit. Wanneer je per dag een halfuurtje hierop focust, zal je zien dat het alles in perspectief doet plaatsen. Je zal het gevoel hebben dat er terug plaats is in je hoofd voor andere gedachten en ideeën. Daardoor zal je merken dat je jou tijd heel anders kan indelen, ga je leren andere prioriteiten te stellen en ga je per dag zien dat je echt nog wel tijd over hebt.

Het is ook belangrijk te weten dat je Mindfulness doet voor jouw persoonlijke ontspanning. Als je vindt dat je daar geen tijd voor hebt, denk ik dat het belangrijk is dat je hier nog eens over nadenkt. Wanneer je je mentaal beter voelt en jezelf het gevoel geeft dat jij als persoon ook belangrijk bent in de dag, zal je zien dat je veel meer energie hebt om die drukke dag tegemoet te gaan.

2: Je denkt dat Mindfulness niet past bij jou

Mindfulness is voor mensen die anders zijn dan ik. Ik kan mijn geest daar niet voor openzetten en kan niet zo denken.

Het is een misconceptie dat Mindfulness is voor mensen met een bepaalde 'open mindset'. Wat is dat eigenlijk, een open mindset en vanaf wanneer heeft iemand dat? Het is allemaal in perspectief te plaatsen. Mindfulness is voor iedereen die van zichzelf houdt of net wat meer van zichzelf wilt houden. Het focust op jou bewust laten leven met de nodige aandacht. Mindfulness past dus wel bij iedereen die voelt dat hij een betere mindset wilt creëren.

Door je open te zetten voor jezelf in je hoofd en zo je gedachten even laten stromen en die accepteren, ga je merken dat je echt in het 'nu' kan leven. Dat zal ervoor zorgen dat je beter met jezelf om kan en beter in situaties tot rust kan komen.

3: Je voelt je gelukkig, dus waarom dan Mindfulness?

Ik heb helemaal geen problemen, ik heb geen Mindfulness nodig. Alles in mijn leven is prima en ik heb geen stress.

Wow, dan ben ik super tevreden voor jou. Heel blij dat je op die manier kan leven en dat je jou geluk gevonden hebt. Maar, wil dit zeggen dat je geen Mindfulness kan proberen? Nee! Mindfulness is voor iedereen die op een bewuste manier in het nu wil leven. Dat kan ook voor mensen die zich gelukkig voelen. Mindfulness kan je helpen even stil te staan bij het nu en wat meer in het moment na te denken over wat er allemaal rond je gebeurt.

Als alles goed gaat en je even de tijd neemt om bewust na te denken wat je voelt en ziet op dat moment, gaat dit je alleen nog maar gelukkiger maken, dat is maakt alles nog beter, super toch? En als je dan achterliggende gedachten hebben die het voor jou toch soms moeilijk maken, kan je die op een bewuste manier benaderen en ook accepteren, waardoor je op een goede manier verder kan met je leven.

4: Je denkt dat Mindfulness veel tijd in beslag gaat nemen

Ik wil graag tijd maken voor mezelf, maar bij Mindfulness komt te veel kijken. Ik ga veel benodigdheden nodig hebben en geen tijd hebben en motivatie hier altijd tijd aan te geven.

Voor Mindfulness heb je heel weinig nodig. Niks eigenlijk! Gewoon jezelf, je lichaam en een rustige plaats om te zitten waar je niet gestoord wordt. Kan bijna niet eenvoudiger toch? Laat je vooral niet tegenhouden door de moeite die je denkt dat het je gaat kosten. Je kan Mindfulness op de gekste momenten toepassen. Terwijl je in de auto zit, wanneer je op het werk de trap opwandelt of terwijl je een tas thee drinkt.

De motivatie voor Mindfulness ga je wel zelf moeten opbrengen, zeker de eerste keer. Waag je hieraan en probeer het een keer, en ik beloof je dat je direct zal inzien wat het voor jou kan doen. Ik beloof ook dat het beter wordt naarmate je het meer doet. Zo zal je zien dat jou motivatie alleen nog maar groeit met de tijd!

5: Je wilt er geen geld aan uitgeven

Ik geef mijn geld liever uit aan dingen die ik echt nodig heb zoals eten en kleren, maar ik ga geen geld uitgeven aan iets wat ik niet kan gebruiken.

Tuurlijk, ik hoop dat je geld vooral uitgaat aan jezelf voorzien. Maar het is minstens even belangrijk om je te focussen op hoe je je voelt, alleen zo zal je echt tot een gezond geheel komen. Het is niet alleen belangrijk vanbuiten en fysiek gezond te zijn, het is even belangrijk je langs binnen ook goed te voelen. Alleen zo zal je de motivatie krijgen een gezond en gelukkig leven te leiden waar je tevreden kan zijn over alles.

Mindfulness leert je mentaal veel dingen bij. Zo leert het je bewust omgaan met elke situatie en leert het je focussen op 'nu'. Niet vastzitten bij wat er vroeger gebeurde, niet piekeren over wat morgen gaat brengen, nee, gewoon even nadenken over wat nu. Het leert je bewust worden van je omgeving, je gedachten en dit allemaal te accepteren. ZO kom je tot een gezonde binnenkant die zal zorgen voor een goed leven.

Mindfulness zit ook in de kleine dingen en het moet je helemaal niet zoveel geld kosten. Je kan kiezen voor een cursus, die je levenslang op weg helpt. Zo zal je leren dat je oefeningen kan toepassen die helemaal geen geld kosten en je op lang termijn kunnen blijven helpen.

6: Je focust hard op anderen helpen

Ik haal mijn geluk uit anderen helpen. Ik steek liever tijd in andere mensen gelukkig zien en zo zie ik wel weer waar ik beland.

Heel leuk dat je anderen probeert te helpen, daar mag je heel trots op zijn. Weet dat je jezelf in dit proces wel niet mag vergeten. Alleen door jezelf soms ook centraal te zetten in je leven, zal jij mensen op een positieve manier kunnen helpen. Je zal anders sneller uitgeput geraken en het gevoel krijgen dat je alleen op anderen kan rekenen om je goed te voelen. Dat is helemaal niet nodig, jij kan jezelf ook doen goed voelen. Focus op je gedachten en op Mindfulness en zo zal je leren alles te verwerken en vooral alles te accepteren. Dit moet helemaal niet ten koste gaan van anderen, en door jezelf te helpen ga je anderen helpen.

Wat nu?

Ik hoop dat ik je overtuigd heb dat Mindfulness wel echt iets voor jou kan zijn, en geen excuus goed genoeg is om het niet te proberen. Ga ervoor! Je zal zien, het gaat je helpen. Laat mij je helpen je eerste stapjes te zetten.

In de online training , de "Happy Mindful" training, laat ik je stap voor stap zien hoe je door mindfulness rust en je hoofd en leven kunt vinden. Dit is de gemakkelijkst manier om mindfulness te leren.

Klik op de knop hieronder om naar de "Happy Mindful" training te gaan

die voorgoed je leven zal veranderen.

Ik geloof in jou,

BE HAPPY,

Bettina en het Happy Team