Makkelijk van stress afkomen?

Makkelijk van stress afkomen


Merk jij ook dat je soms last hebt van stress? Er is altijd wel iets om je zorgen om te maken en er zit vanalles in je achterhoofd...
Wel, dat is helemaal normaal en je bent zeker niet de enige die zich zo voelt.

Vandaag gaan wij je proberen te helpen die stress te begrijpen en ook te bestrijden.

Lees ook zeker het artikel over Mindfulness als je nog meer informatie wilt! 

Weet dat er zeker een oplossing is voor jou!

Wat is stress?


Stress komt in je leven doordat je spanning ervaart in je lichaam. Vaak is dat een reactie op dingen die extern gebeuren. Zorgen, veranderingen, gevoelens.... Er gebeurt iets waardoor je een soort dreiging voelt voor jezelf, en je weet niet goed hoe ermee om te gaan. Zo onstaat er een soort paniek in je hoofd, die jou de nodige onrust bezorgt. 

Vaak begint het bij een gevoel dat je geen controle meer hebt in je hoofd of is er een nieuwe situatie waarbij jij niet weet hoe je het moet aanpakken.

Stress kan natuurlijk ook wel 'gezonde stress' zijn. Stress die je hebt bij positieve gebeurtenissen zoals een voorbereiding voor een feestje, een nieuwe job die begint, jij die op lange reis gaat... Een kleine mate van stress kan het werk ook bevorderen, maar je moet zeker beseffen dat wanneer jij voelt dat stress je negatief beïnvloed, je de stress ook moet aanpakken

Hoe ontstaat stress?


Stress is iets dat vele oorzaken kan hebben. Het kan ontstaan uit elke prikkel die jij van je omgeving te verwerken krijgt. Negatieve stress vindt hun oorzaak vaak bij ingrijpende gebeurtenissen of bij kleine en grote ergernissen. Er zijn ook enkele oorzaken die vaakvoorkomend zijn en jou misschien bekend in de oren zullen klinken.

Zo spelen omgevingsfactoren als lawaai, een overvloed aan informatie, een gebrek aan slaap... mee. Het zijn allemaal kleine dingen, maar vaak is het door een opeenstapeling dat jij het moeilijk zal krijgen en stress zal ervaren.

Een andere gekende oorzaak van stress is werk. Doordat je je zolang inspant en mentaal enkel nog maar bezig bent met werken, kan je stress ervaren.

Het is ook heel normaal stress te ervaren bij bepaalde emoties. Wanneer je angstig, boos, of zelfs verdrietig bent, kan je jou zorgen beginnen maken waardoor je stress creëert. Vaak ben je dan zo in je hoofd aan het dwalen met negatieve gedachten, waardoor je je zorgen maakt.

Wanneer je in de ban geraakt van stress en deze steeds terugkeert, beland je in een soort vicieuze cirkel van stress.

Wat doet stress met jouw lichaam?


Stress is eigenlijk een soort paniek die in je hoofd ontstaat, dus het klinkt logisch dat je hartslag ervan omhoog gaat. Ook beginnen je spieren zich op de spannen en begin je sneller te ademen. Je krijgt een soort adrenalinestoort die je klaarmaakt om op elke situatie te reageren.

Wanneer je te maken hebt met langdurige stress, kan dit zelfs schadelijk zijn voor jouw gezondheid. Er zal een verandering in je immuunsysteem zijn. Er kunnen geheugenproblemen opduiken doordat je een verhoging zal hebben van cortisolspiegels in het bloed. Cortisol is wat je lichaam aanmaakt zodat je met stress omkan. Wanneer dit voor even is, vormt het geen probleem, maar op lang termijn heeft het dus wel negatieve gevolgen.

Hoe met stress leren omgaan


Wanneer je controle kan uitoefenen over de gedachten of situaties die stress veroorzaken, zal je merken dat je veel minder last hebt van de gevolgen van stress. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, hoe pak je dat nu best aan?

Wij merken dat Mindfulness een goede manier is om met stress om te gaan. Je kent er misschien nog niet zoveel over, of hebt er al enkele dingen van gehoord. Wij leggen het je duidelijk uit zodat jij weet hoe het te werk gaat en of het iets voor jou is.

Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining. Dat gaat je helpen met rust vinden in jouw chaotische leven. Het leert je aandachtig zijn voor je lichaam en geest en helpt de drukte en stress van je werkdag te relativeren en verwerken.

Mindfulness helpt je ook om emoties toe te laten en te ervaren. Dit op een manier zonder dat het overweldigend is. Je gaat het niet zomaar wegstoppen en doorgaan. Nee, je staat stil met hoe je je voelt en hebt een open houding. Je focus wordt dus gelegd op het nu, het huidige moment.

Wanneer je echt ruimte voor jezelf wil maken, en een vrij hoofd creëren, kan Mindfulness je daarmee helpen door je echt inwaarts te keren.

Door op een bewuste, open en vriendelijke manier aandacht te hebben voor je lichaam en geest, ga je terechtkomen in het hier en nu.

Je kan Mindfulness bijvoorbeeld beoefenen aan de hand van een meditatie die focust op jouw ademhaling. Lees hieronder meer over hoe je dit kan doen.

Tips om je te beschermen tegen stress

  • Zoek fysieke omgevingen op die jou tot rust doen brengen. De natuur, een bekende plaats waar jij je goed voelt, een plaats die voor jou rustgevend is...
  • Maak een lijstje met zaken die jou bezighouden.
  • Leer nee zeggen wanneer je voelt dat het te druk wordt.
  • Blijf gezond en beweeg. Beweging zorgt voor een positieve balans en zo kan je je zorgen even aan de kant zetten. Probeer bijvoorbeeld eens mindful wandelen of lopen.
  • Zorg voor een goede balans tussen werk, het sociale leven en je hobby's.
  • Heb geen bang om de stress een naam te geven en erover te praten met mensen rondom je, zij leren je beter relativeren.
  • Sta erbij stil dat niet alles in orde kan zijn, controle kan je niet hebben over alles. Je kan wel jouw mindset erover bepalen.
  • Maak je leefomgeving ordelijk. Een ordelijke omgeving rondom je, zoals je kamer of je bureau, zorgen ervoor dat je sneller rust zal hebben in je hoofd.
  • Word je bewust van hoe jij je voelt, als je daar aandacht voor hebt zal je beter voor jezelf kunnen zorgen.

Je hebt nu gelezen hoe je stress kunt verminderen


Zoals je net gelezen hebt, is stress iets dat je kan aanpakken. Met de handige tips, maar ook met Mindfulness.

In de online training , de "Happy Mindful" training, laat ik je stap voor stap zien hoe je door mindfulness rust en je hoofd en leven kunt vinden.

Dit is de gemakkelijkst EN SNELSTE manier om mindfulness te leren.

Klik op de knop hieronder om naar de "Happy Mindful" training te gaan die voorgoed je leven zal veranderen.

Veel liefs

Bettina

.