Lees dit alleen als je stress hebt + 10 tips tegen stress

Stress, druk... het stopt niet

Ken je dat, zo van die dagen dat alles even te veel is. Je vrienden vragen je dat, je gezin heeft dit nodig... het lijkt nooit te stoppen. Ik herken dit zeker !

 Het is heel normaal dat er van die periodes zijn dat je het gevoel hebt dat alles samenkomt, dat heb ik ook. Die gaan er jammer genoeg ook blijven zijn. Jij kan alleen het verschil maken in jouw manier hoe je naar die problemen of situaties kijkt. 

Alleen zo krijg je jouw stress onder controle en kan je een gelukkig leven leiden.Klinkt allemaal gemakkelijk... gewoon je perceptie veranderen. Het vraagt natuurlijk wel wat meer van jou dan enkel even anders denken.

 Ik heb zelf gemerkt dat het een proces is van vallen en opstaan, zoals veel dingen in het leven. Ik heb wel het gevoel dat ik al geëvolueerd bent, en ik wil je graag delen hoe ik zo ver ben geraakt.

Vaak wanneer ik merk dat het druk wordt, denk ik aan deze quote:

Geluk is voor mij niet de glimlach op mijn gezicht, maar de rust in mijn hoofd. - Hans Peter Roel.

Het draait er niet altijd om goed voor te komen en gelukkig te ogen voor de mensen rondom je. Jij moet aan jezelf denken en in je hoofd minstens even gelukkig zijn als je eruit ziet langs buiten. Dat kan alleen als er rust is in je hoofd. Luister even naar mijn 10 tips, en leer op die manier een grote rust in je hoofd te hebben. 

10 Tips voor een stressvrij leven


1. Wees niet zo serieus

Misschien wel een eerste, hele belangrijke. De wereld gaat heus niet instorten door al die redenen waardoor jij stress hebt. Morgen is een nieuwe dag, er gaat niets lopen. Het leven draait vaak gewoon om ervaringen opdoen, je lessen eruit trekken en gewoon er het beste van maken. Niemand is perfect; ik niet, jij niet, niemand. Je kan succesvol zijn zonder die stress te ervaren, want iedereen maakt hetzelfde mee.

Stress vooral niet om die kleine dingen. Je weet was ook wel dat er weinig 'echt' belangrijk is. Gezondheid, geluk, familie, vrienden... dat zijn de belangrijke pilaren in het leven. Jij hebt er waarschijnlijk nog persoonlijke die heel belangrijk voor je zijn, en dat is super. Maar denk vooral eens na wat echt belangrijk is, en besef dat het niet altijd nodig is te stressen om die onbelangrijke dingen.

2. Steek niet alleen energie in anderen, maar ook in jezelf

Gisteren vroeg je vriendin misschien jouw hulp. Een week geleden hadden je ouders je nodig. Morgen roept je kind weer om jou. Het stopt nooit. Dat is niet erg, mensen zijn gemaakt om elkaar te helpen en dat moet je ook vooral doen. Maar onthoud dat je ook voor jezelf moet zorgen en soms moet je jezelf even helpen.

Je kan jezelf helpen door eens heel eenvoudig 'nee, nu is niet het juiste moment' te antwoorden. Neem even tijd voor jezelf. Je moet daarom niet een uur in stilte nadenken over jezelf, nee, houd het simpel. Zet een tas thee, zet je even neer, lees een boek, ga wandelen... Zoveel opties die jou kunnen helpen even tot rust te komen en je batterijen op te laden.

3. Maak lijstjes, die haalbaar zijn

Soms weet je niet meer waar je het hebt. Duizend en één dingen om te doen... Hoe begin je daaraan? Ik heb al gemerkt dat het mij helpt lijstjes te maken, 'to do' lijstjes. Iedereen pakt het op zijn manier aan, maar het is belangrijk dat je er wel aan begint. Zo vind ik het bijvoorbeeld gemakkelijk om een lijstje te maken voor de dag, maar ik zet er geen uren bij. 

Ik merk dat ik dan te vaak teleurgesteld wordt als dingen 'te laat' afgewerkt worden. Zolang ik alles kan afvinken, wanneer dan ook, ben ik tevreden. Je kan ook een regel voor jezelf maken: ik werk per dag 80% van mijn lijstje af en de rest is mooi meegenomen. Het kan natuurlijk zijn dat jij wel veel voordelen ziet van specifieke momenten in de dag te kiezen. Doe dat dan vooral.

Het belangrijkste is dat jij doet waar jij je goed bij voelt en waardoor jij minder stress en druk ervaart. Stress krijg je vaak omdat je het overzicht even kwijt bent. Zoek een manier die voor jou werkt om terug een overzicht te krijgen. Enkel zo zal meer rust maken.

4. Creëer rust in je huis

Heel eenvoudig, maar een rustig huis of een rustige ruimte creëert een rustige persoon. Het is veel moeilijker te werken in een grote rommel. Wanneer alles mooi en netjes is, heb je daar geen zorgen over en kan je volop focussen op jouw leven en de zorgen in je hoofd. Probeer daarom een omgeving te creëren waar je tot rust kan komen, waar je niet moet stressen. Dat kan je kantoor zijn, je slaapkamer... je heel huis... Jij doet waar jij je goed bij voelt. Probeer gewoon een opgeruimde ruimte te hebben waar jij kan functioneren.

5. Zit niet stil

Niks zo goed als na een drukke dag even tijd nemen om op je gemakje te gaan zitten en even te 'chillen'. Doe dat ook, laat je lichaam tot rust komen en geniet van de rust. Maar, doe dit niet te lang. Veel mensen werken tijdens de week heel erg hard en kiezen er dan voor een heel weekend in de zetel te zitten of niet buiten te komen. Dat kan ervoor zorgen dat je nog meer in jezelf gaat leven en minder sociaal wordt, minder energie opneemt en minder gelukkig wordt.

Probeer zeker 1 keer per dag iets actiefs te doen. Daarmee bedoel ik niet dat je elke dag een marathon moet gaan lopen, maar je kan wel even een wandeling maken. Je kan ervoor kiezen eens de fiets te nemen naar de winkel of je kan eens gaan zwemmen wanneer het mooi weer is. De perfecte oplossing om zowel beweging te krijgen als met je stress af te rekenen is om te gaan Mindful wandelen. Lees er zeker meer over.

6. Weg met al die smartphones

Afleiding kan soms heel goed zijn om je stress te bestrijden, maar sommige afleiding kan meer stress creëren. Dan heb ik het vooral over smartphones, computers... alles met een internetverbinding. Je begint dingen op te zoeken, het nieuws te lezen, te scrollen... Daar is niks mis mee voor even, maar zo'n apparaten kunnen nogal verslavend zijn.

Hoe vaak gebeurt het dat je even iets wil opzoeken en ineens een halfuur later nog achter dat scherm zit? Stop even met al die schermtijd en leef een beetje in de echte wereld. Er komt alleen maar stress bij; je gaat je vergelijken met anderen, gaat je zorgen maken over wat er allemaal gebeurt, hebt het gevoel dat je veel mist... Probeer echt een moment in de dag te kiezen voor die afleiding, maar laat je er niet door meeslepen.

7. Zorg voor een goed slaapritme

Stress wordt alleen maar erger wanneer je slecht slaapt. Je kan je zo minder goed concerteren, kan dingen niet zo snel afwerken, hebt weinig fut om met leuke dingen bezig te zijn, sociaal te zijn.... Stress neemt op die manier enkel toe.

Probeer daarom toch minstens 7 uur slaap per dag te krijgen. Het is ook heel belangrijk een goed slaapritme te creëren. Zorg voor regelmaat en zorg voor een goede slaapkamer waar je ook optimaal kan genieten van je slaap. Zorg voor voldoende verluchting, voldoende licht en een kamer waar jij je gelukkig in kan voelen.

8. Eet gezond

Alles start bij een gezond lichaam. Daarom moet je geen maatje XS hebben... je moet je vooral goed in je vel voelen en dat kan het best met een goed en evenwichtig eetpatroon. Je zal merken dat wanneer je wat tijd steekt in voeding en gezonde gerechtjes klaarmaken, je ook gewoon meer voor jezelf zorgt. Dat voel je ook in je hoofd.

Je zal zien, als je daar langer mee bezig bent, wordt het een echte gewoonte. Op die manier zorg je voor jezelf, calculeer je tijd in voor jouw gezondheid en kom je tot rust. Stressen is al veel gemakkelijker in een lichaam dat zich klaar voelt om de wereld te trotseren. Je goed voelen in je lijf gaat ook bijdragen aan een positieve mindset, waar stress minder plaats krijgt.

9. Neem voedingssupplementen

Stress zorgt vaak ook voor angst in je leven. Angst dat bepaalde dingen niet gaan lukken, angst dat de wereld niet blij gaat zijn met jou, en angst om wat nog gaat komen. Daarom is het belangrijk die angst ook weg te werken. Dat is niet vanzelfsprekend... Het gaat makkelijk wanneer je bewust leeft in het nu, want op die manier heb je geen tijd voor angst, want de angst over het verleden en de toekomst valt al weg. Je leert in het nu leven. Lees daar vooral hieronder meer over.

Soms kan voor jezelf zorgen en proberen tijd te steken in jezelf niet genoeg zijn. Misschien is het wel genoeg, maar het kan altijd beter. En daarvoor hebben we Omega 3. Een belangrijk voordeel van Omega 3 is namelijk dat het je kan helpen bij depressie en angsten. Er werd aangetoond dat mensen die voldoende Omega 3 opnemen minder kans maken op depressies en angststoornissen. Andere studies hebben dan weer bewezen dat mensen die reeds een depressie of een angststoornis hebben minder symptomen ervaren als ze Omega 3 supplementen nemen. Als je meer wil lezen over de voordelen van Omega 3, klik dan hier.

10. Doe aan Mindfulness

Mindfulness klinkt als een hele prestatie, maar dat moet het niet zijn. Je kan Mindfulness dagelijks in je leven integreren zonder grote veranderingen te maken. Mindfulness betekent eigenlijk op een bewuste manier omgaan met wat je gebeurt. Leven in het hier en nu en vrede nemen en accepteren wat je overkomt.

Mindfulness wordt ook aandachtgerichte training genoemd en maakt gebruik van meditatietechnieken die meer dan 2500 jaar oud zijn. Het is een wetenschappelijk onderbouwde training in 8 weken, die zeer doeltreffend is voor het bestrijden van o.a. innerlijke onrust, angsten, stress, piekeren, depressie, burn-out, pijn enz.

We laten ons namelijk vaak meeslepen met onze gedachten of gebeurtenissen die voor stress zorgen. We denken over wat er gisteren fout liep, over wat we morgen nog allemaal moeten doen... Nee, je moet leren te leven in het heden, in dit moment, in het hier en nu. Aan het verleden kan je niets meer doen en de toekomst heb je nog niet in de hand. Het enige waar jij vat op hebt is het heden en hoe jij daar op dit moment instaat.

Je kan Mindfulness heel eenvoudig beoefenen door even stil te staan in je dag en je heel bewust te worden van wat er rond je gebeurt; wat je ziet, wat je ruikt en wat je voelt. Het is een simpele manier om even terug in 'dit moment' terecht te komen. Je kan ook echt een training volgen om Mindfulness in je leven te integreren op een rustige manier en geleidelijk manier. 

Kijk daarvoor zeker een naar mijn Happy Mindful Training. 

.

.