Je leven positief veranderen, hoe doe je dat?

Waarom is je leven positief veranderen moeilijk?


We hebben allemaal wel eens goede voornemens gehad die we uiteindelijk niet behaalden. We willen gezonder eten, meer sporten, meer tijd besteden aan een hobby, iets leren, enz. Vaak lijkt het initieel heel goed te gaan, enkel om na bepaalde tijd de motivatie te verliezen en weer te vervallen in onze oude gewoonten.

Waarom is veranderen zo moeilijk?


Juist omdat die oude gewoontes er zijn. En omdat je rationele kant en emotionele kant het niet altijd met elkaar eens zijn. Je rationele kant weet wat het wil op lange termijn. Je emotionele kant kijkt meer naar het hier en nu.

Een voorbeeld: Je wil graag stoppen met na het avondeten nog een koekje of wat chips te eten. Dit is immers ongezond. Je zit in de zetel naar een film te kijken en je krijgt, zoals gebruikelijk, zin in een snack. Rationeel weet je dat je dit beter niet doet, emotioneel heb je écht wel zin in die snack. Het kan dus een voelen alsof je met jezelf aan het vechten bent.

Wat maakt dan het verschil? Wilskracht. Op dat moment is het aan jou om je emotionele kant de mond te snoeren. Dit is echter veel moeilijker dan het klinkt. Je wilskracht wordt ook door heel wat factoren beïnvloed.

Hieronder geef ik je enkele tips om je te helpen bij het positief veranderen van je leven en geef ik aan waarom ze nuttig zijn.

Tips om je leven positief te veranderen.


Wees duidelijk over waarom je een gewoonte wil veranderen.

Stel je voor dat je baas je vraagt iets te doen en wanneer je vraagt waarom zegt hij/zij 'zomaar'. Ik kan me inbeelden dat je dan een wenkbrauw optrekt en weinig zin krijgt om de taak uit te voeren. Wanneer je baas daarentegen een geldige reden kan opgeven zal je de taak veel sneller vervolledigen.

We weten graag waarom we iets doen. Als je een gewoonte wil veranderen, dan maakt weten waarom je dit wil doen het makkelijker om je emotionele kant te omzeilen en je aan je goede voornemen vast te houden.

Wees heel duidelijk over wat je net wil veranderen.

Een voornemen zoals 'ik wil meer sporten' is inderdaad een zeer goed voornemen, maar ook heel vaag. Wat wil je net doen? Wil je naar de fitness? Wil je gaan lopen of fietsen? Wil je krachttraining doen? En hoe vaak wil je net gaan sporten?

Door specifiek aan te geven wat je wil geef je jezelf duidelijke richtlijnen. Dergelijke richtlijnen zijn een houvast wanneer je geneigd bent de moed op te geven. 'Het is dinsdag en ik had mezelf beloofd iedere dinsdag te gaan sporten,' is makkelijker vol te houden dan 'Het is dinsdag en ik ging wat vaker sporten. Misschien vandaag?'.

Verander in kleine stapjes.

Een grote verandering gaat al snel onmogelijk of uitzonderlijk moeilijk lijken waardoor volhouden ook een moeilijk proces wordt. Je verandering in kleine stapjes opsplitsen zorgt ervoor dat je de eindstreep steeds goed in het zicht kan houden. Ze lijkt niet onmogelijk ver weg. En als je weet waar je naartoe gaat, dan is het ook makkelijker om daar te geraken. In geval van sport is dit trouwens ook beter voor je lichaam en heb je minder risico op blessures.

Vier je successen

Ieder succes dat je onderweg behaalt dient te worden beloond. Zo richt je jezelf op de positieve ervaring van je verandering. Door te kijken naar wat je al behaald hebt, voorkom je dat je je gaat focussen op al wat je nog moet doen om je doel te bereiken.

Negatieve emoties zijn nefast voor een verandering van gewoonten. Negativiteit ondermijnt je wilskracht. Waar haal je immers de kracht vandaan om je emoties tegen te gaan wanneer je je slecht voelt? Juist op zo'n moment ga je op zoek naar iets waar je je beter van gaat voelen en je oude gewoonten zijn hier het meest eenvoudige antwoord op.

Verander je omgeving

Veranderen doe je vaak niet alleen. Vraag aan familie en vrienden om je te ondersteunen in je verandering. Als je minder alcohol wil drinken, dan kan het helpen wanneer je vrienden je niet herhaaldelijk vragen of je zeker bent dat je geen glaasje wijn wilt. Misschien wil één van je vrienden ook graag meer sporten en kunnen jullie samen naar de fitness gaan of elkaar motiveren.

Je kan ook in je fysieke omgeving dingen veranderen om je te helpen. Wil je minder snoepen, dan kan het helpen om geen chips meer te kopen. Wat je niet hebt, kan je immers niet opeten. Zet je sportzak ergens in het zicht of plak een post-it met een positieve, ondersteunende boodschap op de spiegel in de badkamer.

Wees niet bang van verandering

Het klinkt misschien wat cliché, maar wees niet bang van verandering. Ik merk wel vaker dat iemand er niet in slaagt een gewoonte te veranderen omdat ze bang zijn voor de gevolgen of wat ze mogelijkerwijs zouden kunnen verliezen. Deze angst is niet altijd even duidelijk voor de persoon zelf.

Stel je dus eens de vraag: is er een reden waarom je deze verandering niet zou willen doorvoeren? Is er iets in jezelf dat zegt 'ja, maar dan verlies ik..." of "maar misschien zal dit of dat dan gebeuren"? Dit kan gaan van angst voor verlies van controle tot angst voor afwijzing of zelfs faalangst.

Wanneer je een dergelijke angst tegenkomt is het belangrijk deze onder ogen te zien. Misschien kan je je verandering in nog kleinere stapjes opsplitsen om beter met je angst om te kunnen gaan.

Weet dat je ups en downs zal hebben

Af en toe zal het je niet lukken om je aan je voornemen te houden. Dit is normaal. Veranderen is immers moeilijk. Neem het jezelf niet kwalijk wanneer je een uitschuiver hebt. Aanvaard het als een onderdeel van het proces en geef vooral niet op. Een uitschuiver wil niet zeggen dat je al je eerdere vooruitgang teniet gedaan hebt. Neem je voornemen de volgende dag opnieuw op en blijf sterk.

Heb je het gevoel dat je zal slagen?


Ik hoop dat ik je met deze tips heb kunnen ondersteunen met de positieve verandering die je voor ogen hebt.

Belangrijk vooral is dat je in jezelf blijft geloven. Een gezonde portie zelfvertrouwen ondersteunt je nog het meeste. Bevestig voor jezelf geregeld dat je je doel gaat halen. Zeg het tegen jezelf wanneer je in de spiegel kijkt, schrijf het op post-its die je overal tegenkomt, of maak er de achtergrond van je gsm van.

Je kan het, daar ben ik zeker van!

Veel succes!

.