Hoe Mindfulness toepassen bij onrust

Mindfulness bij Onrust?


Net als iedereen heb ik weleens last van een onrustig gevoel. Als je 'onrustig' opzoekt in een woordenboek, dan krijg je als definitie dat je een 'nerveus en gejaagd gevoel' hebt.

We zijn vaak onrustig als de dingen niet gaan zoals we gehoopt hadden, of wanneer we het gevoel hebben dat we iets moeten doen. Heel veel mensen worden onrustig juist op het moment dat ze even niets te doen hebben.

Mindfulness staat je toe deze emoties te ervaren zonder dat ze je overweldigen. Het leert je om je emoties en de situatie te aanvaarden

In geval van een traumatische situatie wil dit niet zeggen dat je moet aanvaarden wat er gebeurd is, maar wel welke invloed dit nu nog op je heeft.

Mindfulness kan je bij onrust helpen door je te leren hoe je het moment op zichzelf kan appreciëren. Het geeft je ook een heldere blik op je gedachten en emoties. Zo leer je uitzoeken waarom je je zo onrustig voelt.

Tips voor Mindfulness bij onrust


  • Veroordeel je onrust niet

Aanvaard dat je onrustig bent.

  • Keer je blik inwaarts 

Zoek uit waarom je onrustig bent. Misschien zijn er wel verschillende dingen die je moet doen? Schrijf ze op en bepaal meteen ook dewelke prioriteit hebben.

  • Mediteer met aandacht voor je ademhaling.

 Dit kan je helpen het gevoel van onrust te minderen zodat je de oorzaak kan opzoeken en/of aanpakken.

  • Wees gericht in je handelen. 

Focus je op de taak die je moet doen en geef deze al je aandacht. Ga niet tussendoor nog andere dingen doen. Social media is in dit geval een grote boosdoener.

  • Stel jezelf doorheen de dag geregeld de vraag 'hoe voel ik mij?'

We zijn allemaal wel al eens vergeten water drinken omdat we het druk hadden. Neem dus af en toe even de tijd om je aandacht op jezelf te richten.

  • Neem een moment de tijd om bewust naar je omgeving te luisteren

Hoor wat er rondom je gebeurt zonder dat je de geluiden een naam geeft. Dit helpt je om terug te keren naar het moment.

  • Heb geen angst om met jezelf te lachen.
 Vaak worden we onrustig vanwege een irritatie die we eigenlijk zelf gecreëerd hebben. Een beetje zelfspot kan helpen de zaken te relativeren.


Mindfulness leren is zo simpel!


Wil jij meer inspiratie om Mindfulness zelf te leren? 

Schrijf je dan in voor mijn online training " Happy Mindful" .

Deze training helpt je te ontspannen, om te gaan met onrust en rust in je hoofd te vinden.
In kleine stappen leren we u Mindfulness toepassen.

Zo wordt ontstressen steeds gemakkelijker.

Word rustig, gezonder en gelukkiger. Doe jij mee?

.