Hoe Mindfulness mij gelukkig maakt in deze corona tijd.( + tips)

We leven in zeer boeiende tijden. Mijn ervaring is dat de wereld er nu een beetje anders uit ziet. Een beetje is misschien nog een onderschatting. Je zult net zoals ik in deze corona-tijd je leven al hebben moeten aanpassen aan al deze veranderingen. 

Deze woorden klinken je misschien bekend in je oren.

BLIJF IN UW KOT

Help het coronavirus te stoppen

BLIJF zoveel mogelijk thuis  

WAS regelmatig je handen

HOEST en NIES in je elleboog

GEZICHT niet aanraken

WAS regelmatig je handen 

HOUD een afstand van 1,5 meter

BLIJF zoveel mogelijk thuis 

BLIJF in je BUBBEL

Dat is niet altijd even evident... Ik merkte het zelf al wanneer ik het wilde toepassen.

 Misschien heb je dit ook al ervaren  dat er heel wat uitdagingen bij te komen kijken. Die uitdagingen zorgen voor sommige meer stress, meer spanningen en meer zorgen. In het begin vond ik het moeilijk hier een goede mentale mindset bij te hebben, maar Mindfulness heeft me hierbij echt geholpen.

Laat mij even uitleggen hoe ik dit aanpak door Mindfulness toe te passen in sommige situaties in deze corona tijd.

Mijn tips om deze corona tijd gemakkelijk door te komen


Angst om corona te krijgen 

In het begin was ik even bang om corona te krijgen. Je krijgt van verschillende kanten informatie over hoe je ziek zou kunnen worden en wat de gevolgen daarvan zijn. Niemand weet echt zeker wat er gaat gebeuren, want het is duidelijk dat het bij iedereen wel een beetje anders is.

Dat toont aan dat het geen zin heeft om te piekeren over 'als... dan...' scenario's. 

Ik heb gemerkt bij mezelf dat ik erna meer in paniek ben, doordat er zoveel onzeker is. Probeer daarom niet te veel problemen te creëren door je gedachten. Het zijn maar gedachten en enkel de realiteit zal aantonen hoe het echt in zijn werk gaat.

Probeer je mindset aan te passen en te focussen op de rust die er is en de paniek die helemaal niet nodig is. Wanneer je jouw gedachten aanpast en even plaats maakt voor rust door bijvoorbeeld op je ademhaling te focussen zal je zien dat je veel helderder kan denken.

Tip => Focus op de rust van het nu en laat je piekerende gedachten los door op je adem te focussen. 


De invloed van de media

De manier hoe de media informatie geeft over de corona-crisis helpt ons zeker niet. Ze willen elk detail weergeven, overvallen ons met zoveel informatie die niet eens altijd hetzelfde zegt. Het is heel logisch dat je hierdoor even in de war bent en stress krijgt.

Begin met je notificaties af te zetten, niet elk halfuur te kijken of er iets nieuws werd gezegd, want het nieuws gaat niet lopen. 

Ook door mindfulness toe te passen kan je veel van die stress van je afzetten, merkte ik al. Probeer vaste momenten in te plannen dat je het nieuws even bekijkt en geniet al die andere tijd van het huidige moment en het nu waarin je functioneert. Denk na over wat je aan het doen bent, sta even stil bij wat je hoort en voelt. 

Zo zal je de activiteiten waar je op dat moment mee bezig bent bewust meemaken en niet afgeleid zijn door allerlei informatie waar je op dat moment toch niet slimmer van wordt.

Het is heel logisch dat wanneer je het nieuws dan toch bekijkt, het je even overvalt. Laat dat ook toe, probeer je bewust te zijn van wat je voelt. Ga het niet ontkennen als je stress hebt of als je in paniek bent. Probeer dan te focussen op je ademhaling en je gedachten een gezonde plaats te geven. Ik merk al dat je alleen zo van je negatieve gedachten kan afraken.

Tip => Laat het nieuws los en laat de gedachten toe die je doen piekeren en geef ze zo een gezonde plaats. 


Je dierbaren niet meer zien

Een mens is een sociaal dier. Wij kunnen niet leven zonder sociaal contact en er is niets wat me gelukkiger maakt -jou waarschijnlijk ook- dan even samenzitten met familie en vrienden en genieten van samen zijn. Dat is nu even niet aan de orde. Hoewel het steeds beter lijkt te gaan, moet je toch beseffen dat niet alles ineens terug dadelijk naar normaal zal gaan.

Dat voelt als een hele aanpassing, maar weet dat er alternatieven zijn zoals online contact of bellen en videochatten. Ik weet dat dit helemaal niet hetzelfde is, zeker niet na zo'n lange tijd. Weet wel dat dit allemaal tijdelijk is en dat die opties ons nu wel vooruit helpen. Geniet van zulke momenten en probeer erna stil te staan bij wat voor een leuke conversatie je hebt gehad en wat je daarbij voelt. Ik vind dat je op zo'n manier toch geluk kan halen uit die kleine dingen.

Weet ook dat het niet zo erg is om even alleen te zijn en even stil te staan bij jezelf. 

Zo kan je op een open manier nadenken over de persoon die je nu bent en nadenken over jezelf zonder oordelen te vormen. Je zal jezelf op een andere manier leren kennen, beter zelf, en zo kan je alleen maar een betere versie van jezelf zijn wanneer je iedereen terug mag zien.

Tip => Weet dat dit allemaal tijdelijk is, dat er technologische alternatieven zijn en dat dit je tijd geeft om jezelf beter te leren kennen. 


Thuiswerken

De nieuwe norm van thuiswerken is jou waarschijnlijk niet ontgaan. Je zal ofwel er zelf mee te maken hebben, ofwel merken dat mensen uit je omgeving hun draai proberen te vinden in deze nieuwe normaal. Het kan een uitdaging zijn je te concentreren bij je thuis.


 Dat door je huisgenoten, kinderen of gewoon de omgeving die vraagt om veel afleiding. Ik kan perfect begrijpen dat als je in de keuken het afwasmachine hoort, je niet kan wachten het uit te laden .

Het is daarom belangrijk een goede balans te vinden tussen concentratie en die omgeving waarin je je bevindt. Probeer daarom te werken met korte pauze. Besteed die pauzes aan ademhalen. 

Niet zomaar ademhalen, maar probeer dit op een bewuste manier te doen, zodat je tot rust komt en kan nadenken over wat je net gedaan hebt. 

Zo zal je zien dat je al veel gedaan hebt en kan je ook duidelijk een overzicht krijgen op wat er nog moet gebeuren. Probeer anderzijds tijdens die ademhaling ook even na te denken over hoe je je voelt bij de situatie van de dag. Laat al die gedachtes toe, probeer ze een plaats te geven zonder een oordeel te vellen. Zo zal je veel rustiger zijn wanneer je terug aan het werk gaat.

Tip => Maak een haalbare planning, neem momenten van rust en focus op het nu. 


Naar de winkel gaan

Wie had ooit gedacht dat naar de winkel gaan een hele uitdaging was. Vaak moet je wachten aan de ingang, moet je opletten hoe je wandelt en heb je best een mondmasker op. 

Je moet bij zoveel dingen nadenken dat het wel eens gebeurt dat je iets vergeet in die winkel. Dan zijn de frustraties zeker aanwezig. 

Weet dat wat je voelt heel normaal is en dat je aanpassen aan zo'n situatie niet vanzelf gaat.

Probeer tijdens die momenten van winkelen gewoon rustig te zijn. Wanneer je bijvoorbeeld even moet wachten aan de ingang, probeer dan te tijd te nemen om op je ademhaling te letten. 

Zo kom je tot rust en ga je ook bewuster zijn van wat er in je omgeving allemaal gebeurt en hoe je je daarbij voelt. Weet ook dat de gedachten die je voelt oke zijn, en dat deze enkel in je hoofd gevormd zijn en daarom geen realiteit moeten zijn. Alles is afhankelijk van jouw mindset en hoe je jouw gedachten benadert.

Tip => Laat je gedachten toe bij het winkelen, en besef dat alleen jouw mindset die gedachten kan omkeren. 


Een mondmasker dragen

We moeten veilig zijn en ervoor zorgen dat andere mensen dat ook kunnen zijn. Dit doen we door samen een mondmasker te dragen. Het heeft een groot nut en is dus zeker belangrijk, maar daarom is het niet eenvoudig dit ook te dragen. De eerste keren zal je jezelf niet herkennen, zal het een vreemde ervaring zijn en onwennig voelen. Dat is heel normaal en had ik ook. Wanneer je het vaker doet en ook langer, zal je merken dat het meer 'normaal' wordt. 

Hetgeen dat niet normaler wordt is de ademnood die je lijkt te krijgen bij het dragen.

Hiervoor kan je jammer genoeg geen ademhalingsoefeningen doen van de mindfulness die je kunnen helpen. Iets anders dat wel kan helpen is een meditatie. Wanneer je 's ochtends opstaat en weet dat het een dag wordt waarin je een mondmasker moet dragen, kan je vlak voordat je aan je dag begint, even mediteren. 

Zet je even neer, focus je op je ademhaling en stap op die manier met een helder hoofd de dag in. Wanneer je merkt dat je na het dragen van het mondmasker wat onrustig bent, kan je er ook voor kiezen dan een meditatie te doen. Zo kom je tot volledige rust en kan je weer verder met je dag.

Tip => Wees veilig en draag een mondmasker, maar neem ervoor of erna even de tijd te mediteren en zo te focussen op je ademhaling. 


Eenzaamheid

Zoals ik eerder al zei is een mens een sociaal dier. Wanneer je niet bij je naasten mag zijn, kan dit wel eens leiden tot eenzaamheid. Ook wanneer er geen corona was zal je daar wel een keer last van gehad hebben. Probeer daarom eens na te denken over de dingen die jou als persoon gelukkig maken, los van andere mensen. Een hobby, een sport, een kunstvorm, muziek luisteren... Er is vast iets wat jou gelukkig maakt. 

Probeer daarom wanneer je je eenzaam voelt te focussen op wat je wel kan doen en ga aan de slag.

Weet ook dat het helemaal niet zo erg is je eens eenzaam te voelen. Ze je even neer, neem een theetje en geniet van de stilte om je heen. Laat je gedachten toe en denk even na over hoe je je voelt. Probeer ook even stil te staan bij het nu: wat zie je, wat ruik je, wat voel je en wat brengt dit teweeg bij jou. Van die momenten alleen kan je dus ook genieten om tot rust te komen na een stressvolle dag en even de wereld op pauze te zetten en te focussen op het nu.

Tip => Focus op de dingen die je wel kan doen, kom tot rust en geniet van de stilte rondom je. 


Zo zie je, er zijn wel manieren hoe je kan omgaan met de corona tijd. 

Hoe pak jij het aan? 

Ik wil niet zeggen dat het elke dag even eenvoudig zal gaan, maar weet dat deze kleine stappen je al heel wat verder kunnen helpen.

Heb je in het algemeen ook meer last van stress in je leven? 

Dat is ook heel logisch. Probeer daarom eens een Mindfulness training te volgen. 

Het kan allemaal online en hoeft dus geen drempel te zijn om weer tot meer stress te komen

Denk even aan dat we allemaal samen in deze situatie zitten en we er met de nodige rust en ademhaling wel uitgeraken.

.