Hoe kan Mindfulness je helpen bij angst

In onze samenleving van vandaag is het heel normaal dat je soms onrust ervaart. Die onrust kan overgaan tot angst en kan ongezond worden. Iedereen ervaart dit wel eens. Maar wist je dat je het ook kan aanpakken? Keer je tot jezelf en leer hoe het kan door dit blogbericht te lezen! 

Nu kan je nadenken over wat Mindfulness voor jou kan betekenen. 

Wat is Angst?


Angst is een heel natuurlijke reactie bij gevaar. Het zorgt ervoor dat je extra alert bent en het leert je te identificeren welke situaties je best uit de weg gaan.

Angst wordt problematisch wanneer je overdreven angstig gaat reageren op normale, ongevaarlijke dingen. Het kan gaan over relatief onschuldige angsten - honden, hoogtevrees, etc - of over ernstige vormen van angst waarbij de angst fungeert als een sociale fobie - paniekstoornissen, straatvrees, ptss, ocd, etc.

Wanneer je angstig wordt start dit meestal met een gevoel maar wordt het al snel een psychologische zaak. De neiging om in je hoofd te gaan zitten is erg groot bij angst. We willen in een angstige situatie immers steeds de controle behouden.

Hoe kan Mindfulness helpen bij angst?


Mindfulness kan je in de eerste plaats helpen door je te leren niet zo hard in je hoofd te gaan zitten. De bedoeling is niet om je gedachten te onderdrukken, maar om er minder aandacht aan te geven. Door je gedachten - en bijgevolg je angsten - minder aandacht te geven zullen ze minder overheersend gaan aanvoelen.

Door Mindfulness toe te passen bij angst zorg je ervoor dat je de vrijheid behoudt om te kiezen hoe je gaat reageren. Waar je eerder misschien in reflex wegliep kan je nu kiezen op een andere manier te reageren.

Mindfulness helpt bij zowel kleine als ernstige angsten. Indien je kampt met een ernstige angst zoals ocd of ptss is het wel aangeraden sessies te nemen bij een professioneel.

Nu kan je nadenken over wat Mindfulness voor jou kan betekenen. 

Tips voor Minfulness bij Angst


Oefen op het laten voorbijgaan van je gedachten. Mediteer.

Relativeer wat je denkt. Als er iets mis gaat, wat dan? Is dat werkelijk zo erg?

Probeer je in het nu te plaatsen en niet over de toekomst of het verleden te denken. Waarom heb je angst? Is dat op dit moment werkelijk een probleem? Of is het iets wat je kan aanpakken als het (in de toekomst) plaatsvindt.

Als je voor de dag gedaan hebt met je werk, ga dan niet meteen zitten denken aan alles wat je morgen nog moet doen. Dit helpt ook bij angst over het al dan niet halen van een deadline. Uiteraard moet je je einddatum in het oog houden, maar je zorgen maken over iets waar je op dat moment niets meer aan kan doen creëert alleen maar angst.

Blijf voelen. Angst is een onaangenaam gevoel waardoor je al snel in je gedachten wil vluchten, maar gedachten hebben de neiging om van een mug een olifant te maken. Sluit je dus nooit af van hoe je je voelt.

Doe een korte body-scan. Start bij je hoofd en scan je lichaam tot aan je dikke teen. Voel al je lichaamsdelen. Je lichaam kan je helpen om je door stress veroorzaakte, paniekerige gedachten een halt toe te roepen. 

Oefen ook wanneer je niet angstig bent. Als je de gewoonte al hebt op niet-angstige momenten, dan zal je ze sneller en makkelijker kunnen toepassen wanneer je je wel angstig voelt

En nu? 


Als je nog meer informatie wil over Mindfulness, klik dan hier

Heb je zin gekregen om het zelf te proberen? 

Zie je hoe Mindfulness jou kan helpen? 

Kijk dan even hier beneden en probeer onze Online Mindfulnesss Training. 

Op die manier leer je Mindfulness in je leven te integreren. 

8 weken lang via de training, maar ook voor levenslang erna! 

BE HAPPY, 

Bettina en het Happy Team