Hoe je dag Mindful beginnen

Je dag Mindful beginnen


Mindfulness, je hoort er veel over, maar vraagt je waarschijnlijk ook af of het wel zo gemakkelijk is. Ik ben hier om je te vertellen dat het echt eenvoudig is, zolang je kan focussen en bewust zijn van het moment. Wanneer je even Mindful stilstaat bij het begin van je dag, zal je zien dat jouw hele dag een succes kan worden.

Hoe sterker het ego in jezelf is, hoe waarschijnlijker het is dat andere mensen volgens jou de belangrijkste bron van problemen in het leven zijn. 

Eckhart Tolle

Wat is Mindfulness? 


Mindfulness is ontstaan door Jon Kabat-Zinn die ging kijken hoe patiënten geholpen konden worden op een niet-traditionele behandeling. Zo vormde hij een programma dat de stress zou doen verminderen, genaamd Mindfulness-Based Stress Reduction. Nadat hij hiermee begon zijn steeds meer mensen gaan kijken hoe Mindfulness kan helpen bij een gezonde en bewuste levensstijl.

Mindfulness kan eenvoudigweg gezien worden als een bewustwording die je kan creëren door aandacht te geven, op een bewuste manier aan het 'nu', en dat zonder een oordeel te vormen. Zo kan je komen tot een dieper begrip van jezelf en tot wijsheid over jezelf.

In ons leven is het gemakkelijk om jezelf centraal te plaatsen en te zien als de belangrijkste figuur van je levensverhaal. Zo dreigen we te vergeten dat het leven meer te bieden heeft dan enkel 'IK'. Het gaat ook om de constructie die tot stand is gekomen na talloze interacties met de omgeving en anderen.

Mindfulness laat je toe om bewuster na te denken over je leven. Het wordt ook vaak aandachtstraining genoemd, en focust vooral op het hier en nu aanwezig zijn. Je leert op een positieve en bewuste manier nadenken over het nu, met een acceptatie voor alles wat is en nog zal zijn.

Waarom mindful leven?


Zelf Mindful leven vraag wat oefening. De eerste stap gaat je waarschijnlijk even doen inzien dat je irritaties, frustraties en verdriet in je lichaam hebt, dat is heel normaal. Die onrust is de eerste stap, en ga je altijd door moeten, vooraleer je echte rust kan vinden. Door eerst met die onrust om te gaan, ga je merken dat Mindfulness je helpt te accepteren wat je dagelijks leven naar je toegooit.

Mindfulness gaat je dan ook helpen die onrust te bestrijden, op lang termijn. Je kan het doen zodat je minder gaat piekeren, beter om kan gaan met stress, zodat je gelukkiger kan worden en nog zoveel meer. Weet dat Mindfulness een proces is en niet van dag 1 kan zorgen voor een oplossing voor jouw zorgen.

Onderzoek toonde wel al aan dat Mindfulness succesvol kan zijn op verschillende manieren:

Betere concentratie

Beter omgaan met stressvolle situaties

Beter en bewuster ontspannen

Verschuiving in de hersenactiviteit die zorgt voor een positievere mindset en minder angst

Minder slapenloosheid en depressieve gevoelens

Hoe kan jij bewust leven?


Mindfulness is iets dat je bewust gaat leren en dus vooral bewust moet oefenen. Het gaat niet van het begin een onmiddellijk succes zijn, geef daarom niet op en blijf oefenen. Probeer ook vooral al je gedachten toe te laten, zodat je ze een plaats kan geven. Stop met gedachten weg te stoppen in kleine kamertjes in je hoofd, maar kom ze onder ogen, zodat je ze op een gezonde manier kan plaatsen.

Oefenen doe je door waar te nemen, zonder oordeel. Geef alles aandacht wat je overkomt, op een bewuste manier en accepteer het. Oefenen kan je doen door meditaties, maar ook door wandelen, yoga, joggen of de bodyscan.

Wanneer je oefent is het belangrijk om dat met je volle aandacht te doen en te focussen op hoe je jouw aandacht erbij kan houden.

 Zo alleen kan jij de dingen beginnen zien zoals ze zich echt voordoen, iets wat heel belangrijk is om Mindful te leven. Neem waar wat er gebeurt, en laat dit ook toe. Het gaan niet altijd aangename gevoelens zijn, maar ze gaan je wel kunnen helpen om tot rust te komen, uiteindelijk.

Ook belangrijk om te weten is wat Mindfulness niet is. Mindfulness is niet enkel mediteren. Mindfulness is wel een vorm van mediteren, maar het is op een directere manier. Je leert er de kijk op jezelf en de wereld veranderen, door bewuster te zijn. Mindful zijn kan je ook door 's ochtends bijvoorbeeld een thee te maken, citroenwater of wat anders en even een halfuurtje te nemen om niks te doen. Zo ga je automatisch nadenken, en als je dit op een bewuste manier doet, heb je ook Mindfulness toegepast.

Hoe kan ik Mindfulness dagelijks toepassen?


Mindfulness moet je eigenlijk bekijken als jij die een soort getuige bent van je eigen leven: gebeurtenissen, gedachten, lichamelijke ervaringen... Je leert door Mindful te zijn nadenken over hoe je dit ervaart, zonder te oordelen.

Begin daarom je dag met de mindset 'ik leef met volle aandacht voor het nu'. Je gaat je niet langer focussen op de zorgen van gisteren of morgen, maar gaat horen en zien wat er nu gebeurt. Zo zie je een vliegtuig in de lucht, hoort je de wind door de bomen en de mensen praten in de straten. Zo ga je ook meer focus krijgen, wat dan weer leidt tot betere prestaties.

Een tip hoe je Mindfulness dagelijks kan toepassen, is ten eerste ervoor zorgen dat je het niet vergeet. Dit kan je door een klein object, zoals een steentje of een potje op een plaats zetten waar je in de ochtend altijd komt. Zo weet je dat wanneer je het voorwerp ziet, je even Mindful moet zijn. Hieronder nog wat meer tips over hoe je van Mindfulness een dagelijkse gewoonte kan maken.

5 tips hoe je Mindfulness dagelijks kunt toepassen



Tip 1 : let op je ademhaling

Op die manier kan je jouw gedachten even onderbreken en luisteren en focussen op je ademhaling. Maak zo even je hoofd leeg en begin bewust aan je dag.

Tip 2 : neem 's ochtends even de tijd om rustig te gaan zitten.

's Ochtends is vaak het drukste moment van de dag. Probeer daarom toch even de tijd te nemen om tot rust te komen, anders begin je al gestrest aan je dag. Luister naar je lichaam en geniet van de stilte.

Tip 3 : rijd langzaam

Of je nu met de fiets of met de auto gaat, neem 's ochtends de tijd om op je bestemming te komen. Denk eraan dat je tijd hebt en begin al niet met je gejaagd te voelen.

Tip 4 : ruim je keuken op voor je vertrekt

Dit zorgt al voor een zorg minder aan je hoofd wanneer je denkt aan terug naar huis gaan na het werk. Als je het met volle aandacht doet, kan je de klusjes zelfs leuk beginnen vinden. Wees aanwezig in je lichaam en laat voelen wat je wil voelen.

Tip 5 : werk met focus

Probeer, of je nu moet werken of niet, een planning te maken, zodat je vol focus je taken kan afmaken. Zo kan je bewust aan de taken werken, zonder te moeten nadenken over wat nog allemaal moet gebeuren. Het staat namelijk allemaal op de planning.


Mindfulness leren?


Mindfulness kan je niet zomaar leren. Het is iets dat vanuit jezelf moet komen en alleen als je je op jezelf kan focussen, zal je zien dat je een bewuster leven kan leiden.

Ik kan je wel helpen jou stappen te zetten. Probeer daarom gratis 3 oefeningen die jou helpen. Ze gaan je doen inzien hoe Mindfulness in je leven aanwezig kan zijn, en hoe het jou leven bewuster kan maken.

Ik geloof in je!

BE HAPPY,

Bettina en het Happy Team

.