Hoe herken je een burn out en kan Mindfulness helpen?

Kan Mindfulness helpen bij een burn-out?


Ongetwijfeld heb je wel al van een burn-out gehoord. Misschien ken je wel iemand die een burn-out heeft? 

Een vriend van een vriend die hiermee te kampen gehad heeft? Maar wat is een burn-out nu net?

Hoe ontstaat een burn-out?


Bij een burn-out voel je je leeg, uitgeblust, opgebrand en uitgeput. Het ontstaat meestal na jaren aan overbelasting. Het werk is de voornaamste oorzaak maar vaak is ook de privésituatie de basis van een burn-out.

Mensen die een burn-out krijgen, hebben vaak het gevoel dat hun inspanningen op het werk niet worden opgemerkt of onvoldoende worden beloond. Ze krijgen te weinig terug voor de inspanningen die ze leveren. Hun motivatie verdwijnt en de jarenlang opgebouwde uitputting manifesteert zich.

Je mag niet denken dat mensen met een burn-out slechte werkkrachten zijn, integendeel, vaak zijn het net heel plichtsbewuste en perfectionistische mensen. Doordat ze gedreven en gemotiveerd zijn, leggen ze de lat zeer hoog.

Op een gegeven moment raken ze uit evenwicht en kunnen ze de situatie niet meer volhouden.

Bij mensen die te kampen hebben met een burn-out kan je vaak een combinatie van volgende symptomen herkennen

Fysische symptomen:


  • Je voelt je uitgeput, opgebrand. Je hebt steeds minder energie. Omdat je weigert toe te geven aan deze vermoeidheid wordt hij steeds erger.
  • Je kruipt je bed in en je begint te piekeren. Dit creëert vaak een vicieuze cirkel waarbij slapeloosheid je stress verergert, en je stress je slapeloosheid erger maakt.
  • Net als bij stress kan een burn-out je spijsvertering aardig beïnvloeden. Je gaat meer of minder eten dan gebruikelijk en/of krijgt last van maag- en darmproblemen.

Psychische symptomen:


  • Je langdurig concentreren wordt moeilijk, zeker naarmate de dag vordert. Wanneer je langdurig onder stress staat wordt er meer cortisol geproduceerd. Dit heeft een negatieve invloed op je hippocampus, wat concentratiestoornissen veroorzaakt.
  • Vaak hoor je mensen met een burn-out zeggen dat hun geheugen niet goed meer werkt. Ze vergeten alles, zeker wanneer ze meerdere taken tegelijk moeten doen. Dit komt in feite door de langdurige belasting van je werkgeheugen. Net zoals alles dat overbelast wordt, heeft het rust nodig.
  • Laag zelfbeeld. Omdat je het gevoel hebt dat je niet langer dezelfde prestaties kan leveren als vroeger, ga je aan jezelf twijfelen. Vanwege de stress is de kans ook groot dat je meer fouten gaat maken, waardoor je een gevoel krijgt van falen. Je gaat jezelf afbreken en creëert zo een negatief zelfbeeld.

Gedragssymptomen:


  • Verlaagde prestaties. Vanwege de oververmoeidheid en de stress gaat je algemene prestatie naar beneden.
  • Afhankelijkheid van middelen. Om jezelf vooruit te helpen grijp je naar middelen om de stress of oververmoeidheid tegen te gaan. Je grijpt misschien naar slaappillen, cafeïne of sigaretten.
  • Minder sociaal contact. Net als bij een depressie kan isolatie een symptoom zijn. Omdat je moe bent, of omdat je niet goed weet hoe om te gaan met de symptomen van je burn-out, ga je contact met anderen uit te weg. Dit kan uiteindelijk leiden tot een volwaardige depressie.

Een burn-out kan iedereen overkomen. De voornaamste oorzaken zijn een gevoel van ongenoegen op het werk of moeilijke omstandigheden in de privé sfeer.

Er zijn meerdere symptomen mogelijk bij een burn-out, zowel fysische en psychische symptomen als veranderingen in gedrag.

Hopelijk heb ik met deze blog het fenomeen burn-out wat duidelijker kunnen maken en jullie een idee kunnen geven van de mogelijk gevolgen. 

Heb je een Burn-out? Of heb je het gevoel dat je gestaag die richting uit aan het gaan bent?

Ga je van het ene puntje op je to-do list naar het andere en heb je het gevoel nooit meer rust te hebben?

Probeer dan Mindfulness.


Mindfulness is een geschikte techniek om rust te vinden in een anders volledig chaotische wereld. Het helpt je om je hoofd te ordenen en zo een Burn-out te genezen of voorkomen.

Bij een burn-out crasht je volledige lichaam. Het weigert nog dingen te doen, je hebt geen energie meer en je kan je niet meer concentreren.

Je lichaam houdt er volledig mee op.

Mindfulness leert je hoe je tijdig kan stoppen. Het leert je aandachtig te zijn voor je lichaam en geest en helpt je de drukte en stress van je (werk)dag te verwerken.

Tips voor Mindfulness bij Burn-out


  • Laat de controle los 
Je hoeft niet steeds over alles de controle te hebben. Mindfulness leert ons te aanvaarden dat we niet in staat zijn steeds de omstandigheden te controleren en maakt het mogelijk deze nood aan controle los te laten.

  • Keer inwaarts 
Mindfulness betekent ook dat we geregeld inwaarts keren en de vraag stellen 'Hoe voel ik mij op dit moment?'. Met dit bewustzijn kunnen we beter voor onszelf zorgen.
  • Zorg voor jezelf
 Door te leren voor jezelf te zorgen, leer je ook om voor jezelf te kiezen. Het is perfect in orde om eens 'nee' te zeggen. Je geest en lichaam gaan voor.
  • Zie je gedachten objectief voor je 

Bij Mindfulness leer je objectief met je gedachten om te gaan. Het voorkomt dat je je door je gedachten laat meeslepen. Dit maakt het makkelijker om prioriteiten te stellen en zo stress te voorkomen.


Door je met Mindfulness te richten op het moment, wordt het makkelijker om externe prikkels buiten te sluiten. Je kan je beter concentreren op de taak waar je mee bezig bent en kan deze dan ook sneller en met minder stress afronden.

Zin gekregen in meer? 


Heb jij na het lezen van deze informatie zin om Mindfulness te ontdekken? 

Dat kan gratis met mijn 3 oefeningen. 

Zo kan je kennis maken met Mindfulness en zien hoe het jou kan helpen!

Klik hier beneden om de oefeningen te proberen. 

Liefs Bettina

.