Het geheim van positief denken en hoe Mindfulness hierbij kan helpen

Je hoort het vaak 'Als je positief denkt komt het allemaal wel goed' of 'Je zou er met een positieve ingesteldheid aan moeten beginnen'. 

De kans is heel reëel dat iemand je met goede bedoelingen al eens verteld heeft dat alles beter wordt als je maar positief denkt. Misschien heb je deze raad zelf al aan iemand gegeven?

Waarom is positief denken belangrijk?


Wel, door positief te denken verander je de manier waarop je naar de wereld kijkt, en zo ook hoe je op de wereld reageert. Wat eerder een groot probleem was kan door je positieve ingesteldheid in een opportuniteit veranderen. Het zorgt ervoor dat je weerbaarder bent tegen hindernissen en dat je meer vertrouwen krijgt in je eigen kunnen en talenten. Het motiveert en inspireert je ook.

Positief denken creëert meer geluk in je leven.

Gelukkig kan je positief denken aanleren. En het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Hieronder geef ik je enkele tips om je op weg te hepen.

Tips om positief te denken


Het zit in de kleine dingen. 

Het is misschien een cliché, maar door de kleine dingen te kunnen waarderen ga je al snel meer schoonheid in je leven vinden. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat het makkelijker wordt om die positieve houding aan te houden.

Wees niet bang om jezelf een complimentje te geven.

 Helemaal optimaal is als je je dag start met een positieve affirmatie. Heb je een taak goed afgerond? Geef jezelf gerust een schouderklopje. Ben je ergens goed in? Wees dan niet bang om dat toe te geven. En vertel jezelf iedere ochtend in de spiegel hoe geweldig je wel niet bent.

De route is belangrijker dan de bestemming. 

Dat is niet alleen waar als je een trektocht maakt, maar ook wanneer je aan het werken bent. Wees niet alleen gefocust op het eindresultaat, maar sta jezelf ook toe waarde te hechten aan al het werk dat je doet om dat doel te bereiken.

Fouten maken is OK.

 Je hoeft niet feilloos en perfect te zijn. Gebruik een fout als een leermoment zodat je ze geen tweede keer herhaalt. Je mag ook eens goed lachen als je een ogenschijnlijk domme fout gemaakt hebt. Dit relativeert en helpt je de goede kant van het verhaal te zien.

Lachen is gezond en het maakt je gelukkig. 

Door te lachen, of zelfs al door te glimlachen, maak je gelukshormonen aan. Het is als het ware een short cut om je beter te voelen. Bovendien ben je veel aanspreekbaarder wanneer je een glimlach op je gezicht hebt.

Pas op met het nieuws, de krant, de radio en sociale media. 

Buiten het feit dat ze een constante aanvoer van prikkels vormen waardoor we maar weinig rustmomenten hebben, worden we via deze wegen ook vaak overspoeld met negatieve berichten. Wees hier dus zuinig mee.

Wees niet alleen kritisch maar bied ook oplossingen aan. 

Kritiek geven is vaak per definitie negatief. Probeer steeds je kritiek op een constructieve manier aan te bieden door ook positieve punten mee te geven en oplossingen aan te bieden. Dit helpt om de situatie een positieve kant te geven en zorgt er ook voor dat de andere partij zich niet hopeloos of in het nauw gedreven gaat voelen.

Leef in het nu.

 Door steeds aan de toekomst te denken of in het verleden te blijven hangen ga je je vaak zorgen maken om dingen die je niet (meer) kan veranderen. Dit geeft stress en veroorzaakt een negatieve ingesteldheid. Hou je gedachten dus zo veel mogelijk in het nu. Mindfulness kan je hier bij helpen.

Hoe Mindfulness kan helpen positiever in het leven te staan


Mindfulness kan je helpen het hoofd koel te houden in een situatie. Het helpt je om het overzicht te behouden en dat je niet negatief gaat denken. Het brengt kalmte waardoor je je focus kan behouden en je in balans blijft.

Helderheid en rust wordt door Mindfulness gerealiseerd met drie essentiële stappen: ademen, voelen en accepteren. 

Ga je bewust op je ademhaling concentreren. 

Adem diep in en laat je adem vervolgens met een zucht gaan. Herhaal dit een paar keer. Door bewust je ademhaling te verdiepen ga je de negatieve reactie tegen en kan je heel wat spanning loslaten.

Doe een korte body-scan. 

Start bij je hoofd en scan je lichaam tot aan je dikke teen. Voel al je lichaamsdelen. Je lichaam kan je helpen om je negatieve, paniekerige gedachten een halt toe te roepen.

Accepteer de spanning die zich in je lichaam bevindt. 

Ga er niet over oordelen. Denk niet 'wat een idioot ben ik toch dat ik altijd negatief denk'. Probeer je negatieve gedachten ook niet te ontkennen of weg te duwen. Ontspan je en accepteer dat je negatieve gedachten hebt en denk bewust na over hoe je die kan omzetten naar positieve gedachten. 


Kan Mindfulness me helpen? 


Mindfulness kan je helpen met een positiever leven, maar ook met zoveel meer.

Als je met eigen ogen wil zien wat Mindfulness voor je kan betekenen, schrijf je dan zeker in voor onze online training. 

We gaan je bijstaan om tot een bewuster leven te komen en zo je eigen geluk te maken. 

BE HAPPY, 

Bettina en het Happy Team 

.