Helpt Mindfulness bij een depressie?

Dat heet dan gelukkig zijn, maar... soms is het niet zo simpel om gelukkig te zijn. 

Iedereen gaat wel eens door een paar mindere dagen, maar als je merkt dat dit al langer aansleept kan je wel eens te kampen hebben met een depressie. Maak je niet te veel zorgen, Mindfulness kan je hiermee helpen. 

Lees hieronder hoe je depressie tot stand komt en vooral hoe je er iets aan kan doen! 

Wij geloven in jou! 

Wat is een Depressie?


Wanneer je een depressie hebt, lijd je aan langdurende, sombere gevoelens en gedachten. Hoewel iedereen hier wel eens last van heeft, kan je van een depressie spreken wanneer de gevoelens langer aanhouden dan twee weken.

Depressie wordt veroorzaakt door een onbalans in chemicaliën in de hersenen. Het werkt in op je emoties en algemene stemming. 

Je verliest je gevoel van plezier en hebt nergens nog interesse in. 

Bovendien zijn er nog een hele serie aan andere mogelijke symptomen: slaapstoornissen, gewichtsverandering, irritatie, gevoel van waardeloosheid, concentratieproblemen, zelfmoordgedachten, enz. Hoe een depressie zich net manifesteert is bij iedereen anders.

Hoe kan Mindfulness helpen?


Er werd bewezen dat Mindfulness één van de beste remedies is tegen (terugkerende) depressie. 

Het helpt je om te gaan met je negatieve gedachten en emoties.

Veel therapieën focussen op het positief maken van je gedachtepatronen en het ondernemen van actie. Hierbij wordt vaak vergeten om de depressie te aanvaarden en echt te voelen. 

Er wordt ons geleerd om alle negativiteit te onderdrukken waardoor ze steevast op een ander moment weer de kop op steekt.

Mindfulness staat ons toe de depressie lichamelijk te voelen en leert ons hiermee om te gaan. Belangrijk is om de emoties en gevoelens niet te onderdrukken of te veroordelen. Je leert om niet te reageren op de negativiteit en deze gewoon aan jezelf voorbij te laten gaan.

Tips voor Mindfulness bij Depressie


Wanneer je een actie onderneemt, b.v. het leeghalen van de vaatwasser of een wandeling in het bos, probeer dit dan zonder afleiding te doen. Leg je gsm weg, zet de muziek uit, enz. 

Wees je bewust van iedere handeling die je onderneemt en alle sensaties die bij je binnen komen.

Dit vergt enige oefening dus geef het niet op als het niet meteen lukt. Probeer gewoon opnieuw. Maak je er niet druk over en ga er niet over oordelen. 

Deze oefening helpt je om je te richten op het nu en zo de stress en negativiteit van het verleden en de toekomst van je af te zetten.

Voel je je op een bepaald moment uiterst gestrest of zeer negatief? Richt dan je volledige concentratie op je lichaam en hoe het zich voelt. Doe een bodyscan. Dit helpt je om het patroon van je gedachten en emoties te doorbreken.

Wil jij Mindful leven? 


Dan kan ik je helpen! Samen met mij kan je een 8 weken programma volgen. 

Het kan gewoon van thuis uit en is online. Zo leer jij de betekenis van Mindfulness en hoe je die in je leven kan brengen. 

Je gaat ziet hoe je bewuster in het leven kan staan en tevreden leren zijn met je leven. 

Probeer het zeker!

Liefs Bettina

.