Kan je binnen 12 maanden stressvrij zijn door Mindfulness te beoefenen?

Vaak komen mensen naar mij en zeggen ze 'Bettina, jij kan mij toch Mindfulness leren, kan dat zo op een paar weken?'. Dan moet ik altijd teleurstellen, want het gaat in stappen

Na een week zal je al verandering merken in je leven, maar het is een proces dat langer duurt en je levenslang moet toepassen om de positieve uitkomsten te ondervinden. 

Dit klinkt nu misschien heel moeilijk, maar laat me je uitleggen hoe het toch snel kan helpen, maar het ook vooral een oplossing is voor op lang termijn.

Wat doet Mindfulness?


Mindfulness is een aandachtstraining. Je denkt bij het woord 'aandacht' misschien aan iets dat veel tijd en moeite kost, maar dat is niet helemaal waar. Mindfulness kan je op kleine manieren toepassen door bewuster te staan in je leven. Je gaat focussen op het hier en nu en echt nadenken over het moment en dit volledig accepteren. Klinkt niet simpel, maar met kleine stapjes ga je zien dat het echt meevalt. Laat je vooral niet afschrikken door grote woorden, jij kan kleine dingen doen die je leven vol Mindfulness kunnen maken.

Mindfulness kan je helpen om te gaan met moeilijke momenten in je leven. 

Het kan je tot rust brengen en je beter acceptatie te voelen tegenover alles wat je overkomt. Jij zal als persoon wel veel te maken krijgen met stress, zoals elke normale persoon in deze drukke maatschappij. Dat kan wel eens komen doordat je niet altijd de kans hebt even stil te staan bij wat je allemaal overkomt en hoe je je daarbij voelt.

Mindfulness gaat je helpen met na te denken over het nu. Waar ben je nu, hoe voel je je... bewust worden van het moment. Niet stilstaan bij wat vroeger was of wat er allemaal nog gaat komen, nee, je gaat leren focussen op bewust leven in het moment. Het is belangrijk daarbij te weten dat je alleen het heden in de hand hebt. Je kan alleen controleren wat er op dit moment gebeurt en hoort ook daar op de focussen.

Wanneer werkt Mindfulness?


Mindfulness werkt alleen als je wilt dat het werkt. Je moet geloven. Het start allemaal met geloven in jezelf. Dat klinkt misschien vreemd, maar het is minder gemakkelijk dan je denkt. Je moet jezelf aandacht durven geven en durven zeggen 'nee, dit halfuurtje ga ik nu voor mezelf houden en focussen op mezelf'. In een druk leven is dit niet altijd even evident.

Mindfulness kan je tot rust doen komen als je stress ervaart. Het is belangrijk de tijd te nemen om stil te staan waarom je net stress hebt. Wanneer je dat hebt gevonden moet je focussen op het nu. Word je bewust van wat je nu kan doen aan de situatie en accepteer je gedachten hierrond. Mindfulness kan je zo tot rust doen komen.

Mindfulness is niet oordelen. Gewoon accepteren wat er gebeurt, stilstaan en denken. Je gedachten zijn oké. Iedereen heeft wel eens gedachten die zorgen voor paniek of stress. Denk gewoon even na van waar deze komen en zo ga je al ver geraken.

Hoe kan ik Mindfulness doen werken in mijn stressvrij leven?


Zet je even neer, en focus je een minuutje op je ademhaling.

  • Voel je uitademen en inademen. Focus op wat je hoort en hoe je lichaam beweegt bij elke ademhaling. Ontspan je lichaam en voel de lucht in je lichaam gaan. Zo krijg je nieuwe energie om verder te gaan met je dag.

Zeg tegen jezelf 'het is oké'.

  • Weet dat alles wat je doet, wat je overkomt, oké is. Het kan zijn dat je een tegenslag hebt, iedereen heeft het en het is niet leuk, maar jouw mindset kan je al helpen, geloof me. Denk even na over welk positief punt je eraan kan koppelen. Ik weet dat het op zo'n moment niet makkelijk is, maar er is wel echt iets positiefs aan elk negatiefs.

Wanneer alles even te druk wordt: herinner jezelf waar je bent.

  • Het klinkt misschien heel vanzelfsprekend, maar als je voelt dat de stress je te veel wordt of het te druk is rondom je, sluit dan je ogen. Sluit je ogen en denk na over de ruimte waar je zit, wat je voelt, wat je ruikt en denk ook na wat er gebeurt. Zo zie je in dat het een moment is in het nu dat het even druk is, maar dat deze ruimte snel genoeg terug zal veranderen in een rustige plaats en dat je vooral rust moet maken in je hoofd.

Let op je ademhaling

  • Op die manier kan je jouw gedachten even onderbreken en luisteren en focussen op je ademhaling. Maak zo even je hoofd leeg en begin bewust aan je dag.

Neem 's ochtends even de tijd om rustig te gaan zitten.

  • 's Ochtends is vaak het drukste moment van de dag. Probeer daarom toch even de tijd te nemen om tot rust te komen, anders begin je al gestrest aan je dag. Luister naar je lichaam en geniet van de stilte.

Rijd langzaam

  • Of je nu met de fiets of met de auto gaat, neem de tijd om op je bestemming te komen. Denk eraan dat je tijd hebt en begin al niet met je gejaagd te voelen.

Ruim je keuken op voor je vertrekt

  • Dit zorgt al voor een zorg minder aan je hoofd wanneer je denkt aan terug naar huis gaan na het werk. Als je het met volle aandacht doet, kan je de klusjes zelfs leuk beginnen vinden. Wees aanwezig in je lichaam en laat voelen wat je wil voelen.

Werk met focus

  • Probeer, of je nu moet werken of niet, een planning te maken, zodat je vol focus je taken kan afmaken. Zo kan je bewust aan de taken werken, zonder te moeten nadenken over wat nog allemaal moet gebeuren. Het staat namelijk allemaal op de planning.

Wat nu?


Aan de slag zou ik zeggen! 

Laat je wegwijs maken in Mindfulness met deze 3 gratis oefeningen.

Wat je ook doet, ik geloof in je!

BE HAPPY,

Bettina en het Happy Team

.