5 Tips om meer mindful te leven in je relatie

Mindfulness is iets waardoor je heel veel persoonlijke vooruitgang kan boeken. Daarover lees je meer in mijn andere blogs, want vandaag wil ik focussen op hoe je Mindfulness iets kan maken dat voor jullie werkt! Met 'jullie' bedoel ik dan jij en je partner. Want zoals elke relatie kan die wel wat meer rust gebruiken. Ook al zit de relatie heel goed, weet dat die altijd beter kan! Probeer vooral open te staan voor wat ik je hier vertel en welke tips ik geef!

Wat is Mindfulness?

Mindfulness is ontstaan door Jon Kabat-Zinn die ging kijken hoe patiënten geholpen konden worden op een niet-traditionele behandeling. Zo vormde hij een programma dat de stress zou doen verminderen, genaamd Mindfulness-Based Stress Reduction. Nadat hij hiermee begon zijn steeds meer mensen gaan kijken hoe Mindfulness kan helpen bij een gezonde en bewuste levensstijl.

Mindfulness kan eenvoudigweg gezien worden als een bewustwording die je kan creëren door aandacht te geven, op een bewuste manier aan het 'nu', en dat zonder een oordeel te vormen. Zo kan je komen tot een dieper begrip van jezelf en tot wijsheid over jezelf.

In ons leven is het gemakkelijk om jezelf centraal te plaatsen en te zien als de belangrijkste figuur van je levensverhaal. Zo dreigen we te vergeten dat het leven meer te bieden heeft dan enkel 'IK'. Het gaat ook om de constructie die tot stand is gekomen na talloze interacties met de omgeving en anderen.


Tip 1: accepteer elkaar hoe je bent

Probeer los te laten welke dingen zo moeilijk zijn of welke ergernissen er altijd al geleefd hebben. Het is heel logisch dat je punten hebt waarbij je denkt dat die anders zouden gaan. Weet dat jullie beide individuen zijn die ook individueel zaken moeten kunnen doen en dit op ieder zijn manier. Laat de ander dan ook zijn wie hij of zij is. Beide zullen jullie wel punten hebben die jullie denken dat anders kunnen gedaan worden, maar laat de ander ook zijn eigen weg bepalen.

Probeer daarbij een niet-oordelende houding aan te nemen. Luister naar elkaar, heb aandacht voor elkaars standpunten en laat ze toe. Heb niet direct commentaar of een reactie klaar, maar probeer je eens bewust in de ander zijn schoenen te zetten en zo zal je zien dat je niet altijd fel moet reageren. Probeer het gesprek aan te gaan, heb aandacht voor de twee kanten van het verhaal en geef elkaar de ruimte om duidelijk te communiceren, zonder oordelen.

Tip 2: Creëer niet te veel verwachtingen

Wanneer je jouw persoon voorstelde waarbij je jouw hele leven gelukkig zou zijn, had je waarschijnlijk allerlei verwachtingen. Wanneer je die persoon dan leert kennen, zal je zien dat nooit al je verwachtingen kunnen worden ingelost. Probeer dan ook op een realistische manier naar die situatie te kijken. Jij bent waarschijnlijk ook niet 100% wat de ander ervan verwachtte, maar je bent wel gelukkig samen en hebt heel veel goede moment. Laat die verwachtingen dan niet verpesten wat net zo goed is aan jullie relatie.

Wanneer je de ander gaat sturen op wat je verwacht en dat je echt wil dat die andere dat zo doet, dan ga je moeten inzien dat je een dwangrelatie creëert waar niemand gelukkig van wordt. Zoals hierboven al aangehaald moet je plaats laten voor hoe de persoon is en niet verplichten om op een bepaalde manier zaken te doen.

Tip 3: Probeer een controle te krijgen over je eigen handelen en emoties

Wanneer je Mindfulness beoefent zal je zien dat je een betere impulsbeheersing hebt. Zo zal je die automatische reacties en die emotionele uitbarstingen achterwege kunnen laten. Je kan die negatieve emoties die je voelt nog steeds voelen, maar zal deze beter kunnen plaatsen en onder controle houden. Zo zal je niet boos reageren, maar meer beseffen dat je boos bent en beter kunnen zoeken op een bewuste manier naar de achterliggende betekenis. Het is dan nog steeds belangrijk hierover duidelijk te communiceren, maar doe dit op een consistente en rustige manier. Ook een ademhalingsoefening kan hierbij helpen.

Tip 4: Leef in het hier-en-nu

Door in het hier-en-nu te leven zal je zien dat jouw relatie veel minder zal lijden onder wat er in het verleden is gebeurd of waar je je zorgen over maakt in de toekomst. Vraag jezelf af 'ben ik nu gelukkig', want dat is het enige wat eigenlijk echt telt. Geniet van elkaar in het moment dat je samen bent zonder je te veel zorgen te maken over wat nog komt of problemen uit het verleden terug op te halen.

Tip 5: Leer kijken naar elkaars behoeftes

Mindfulness leert je te kijken naar jouw eigen behoeftes en zaken die jij nodig vindt. Dit kan je perfect toepassen in je relatie. Daar heb je 2 belangrijke behoeftes namelijk gerespecteerd worden en aandacht krijgen, maar ook de vrijheid te krijgen om te zijn wie je bent.

Wanneer je hier duidelijk over kan communiceren en hier een duidelijke visie over hebt, kan je die op een rustige manier bespreken en door mindful te leven meer plaats te hebben in je gedachten voor de ander zijn behoeften en eigenschappen. Wees je bewust van de ander, heb aandacht voor elkaar en leer accepteren dat niet iedereen hetzelfde is.

Wil jij je toeleggen op een Mindful leven?

Dan kan ik je helpen!

Ik bied je gratis 3 oefeningen aan die jij kan proberen!

Het kan gewoon van thuis uit en is online. Zo leer jij de betekenis van Mindfulness en hoe je die in je leven kan brengen.

BE HAPPY,

Bettina en het Happy Team! 

.