10 Tips om af te slanken

Tips voor duurzaam afvallen

Weg met het jojo-effect

Ken je dat gevoel? Je doet een tijdlang je uiterste best om af te vallen en volgt misschien zelfs een strikt dieet. Toch lijkt al dat harde werk voor niets wanneer je achteraf op veel kortere tijd al die kilo's er weer bij krijgt. Je gaat je misschien afvragen of een blijvend resultaat überhaupt wel mogelijk is.

Ik kan je garanderen, het is wel degelijk mogelijk!

Veel diëten verminderen onze energieopname waardoor ons lichaam genoodzaakt is vet te verbranden.
We kunnen dit echter niet blijvend volhouden (dan zouden we immers gezondheidsproblemen krijgen) en dus ga je na een tijd weer 'normaal' eten. Je lichaam krijgt plots weer voldoende voeding binnen en gaat de verminderde voorraad vet opnieuw aanvullen.

Bovendien staat het internet vol contradicties van wat je nu wel en niet mag eten. 

Het wordt zo goed als onmogelijk om door de bomen het bos nog te zien.

Dit is waar ik je mee wil helpen. Hieronder som ik enkele eenvoudige regels op waarmee je duurzaam kan afvallen.
Ja, het gewicht dat je hierdoor kwijt raakt, blijft ook weg. 
Weg met het jojo-effect.

10 eenvoudige regels


  1. Drink voldoende water. Water is belangrijk voor je lichaam. Je zal je ook beter in je vel voelen als je voldoende water opneemt. Er bestaan tegenwoordig trouwens heel wat leuke apps waarmee je kan bijhouden hoeveel je drinkt.
  2. Wees je bewust van wat je eet. Vaak eten we zonder ons bewust te zijn van wat we net aan het eten zijn. Dat koekje dat je voor je computer at terwijl je een mail aan het schrijven was, ben je al snel weer vergeten. Eet dus steeds aandachtig en wees je bewust van wat je in je mond steekt. Schrijf eventueel een week lang op wat je iedere dag eet.
  3. Eet op vaste momenten en sla je maaltijden niet over. Het werd misschien al honderd keer naar je hoofd gesmeten, maar je ontbijt is wel degelijk de belangrijkste maaltijd. Je metabolisme komt pas op gang na je eerste maaltijd van de dag.
  4. Volg geen crashdieet; dit heeft een averechts effect. Zoals ik eerder al zei gaat je lichaam wanneer je het dieet stopt snel al de verloren vetten weer aanvullen. Bovendien zal je naast vet ook spierweefsel verliezen.
  5. Leer weer naar je lichaam luisteren. Velen onder ons eten niet alleen wanneer we honger hebben, maar ook wanneer we onder stress staan of ons net aan het vervelen zijn. Vaak zijn we eveneens sociale eters waarbij we iets eten omdat iemand anders ook aan het eten is. Probeer alleen te eten wanneer je honger hebt.
  6. Schrap de lekkere dingen niet van je menu. Het klinkt misschien onlogisch, maar het is wel waar. Wees je bewust van je porties. Al die lekkere maar 'slechte' dingen, die kan je af en toe eten.
  7. Kies voor groenten en fruit. Kies eens voor een wortel als tussendoortje in plaats van een Mars-reep. Of een handvol kerstomaatjes. Of een stuk fruit. Ook kan je bij de avondmaaltijd je portie groenten verhogen en minder patatjes en/of vlees eten. Plan eens een paar vegetarische maaltijden in.
  8. Het is normaal dat ons gewicht een beetje schommelt en dus niet in een rechte lijn vermindert. En als je te hard gaat obsederen, dan ga je je na een tijd slecht voelen bij je beslissingen. Dat maakt op je eten letten alleen maar moeilijker.
  9. Let op met maaltijdvervangers en light producten. Vaak zijn ze duur en geven ze toch niet die verzadiging waarop je gehoopt had. Light producten halen vaak wel de vetten of suikers uit je producten, maar je lichaam denkt nog steeds dat ze er zijn. Je lichaam gaat er dus alsnog op reageren.
  10. Winkel met een kritisch oog en ga niet winkelen wanneer je honger hebt. De verpakkingen staan tegenwoordig bol van de meldingen dat ze 'de betere keuze' zijn en 'lekker gezond' zijn. Laat je niet foppen en wees kritisch bij wat je koopt. Met honger gaan winkelen is geen goed idee omdat je dan al snel te veel en bovendien ongezonde dingen zal kopen.


In theorie lijkt dat allemaal erg logisch, maar in de praktijk blijkt het vaak een stuk moeilijker te realiseren.