Week 4 

Mindfulness actief toepassen 

Goedemorgen op deze prachtige dag ☀

Hoe is het fietsen meegevallen? Ik moet zeggen dat het mij heel erg geholpen heeft. 

Soms is het zo druk in mijn hoofd, dan zijn wij blij dat ik het even kan afzetten en alles op een rijtje kan zetten bij het fietsen. Hopelijk heb jij dat ook zo ervaren! 

Deze week doen we iets helemaal nieuws. 

Het is weer een vorm van bewegen die te combineren valt met Mindfulness. 

Succes ermee! 


Opdracht van vandaag

Trek je loopschoenen aan.  Geen paniek, je moet geen marathon gaan lopen! 😉 Ga eens naar buiten en ga een halfuurtje snelwandelen. Neem pauzes, bouw het op, doe het op jouw tempo. 

Probeer dit enkele dagen te doen om zo snel vooruitgang te doen. 

Doe dit natuurlijk niet onbezonnen. Het is te zeggen, je mag het natuurlijk onbezonnen doen, maar probeer toch ook Mindfulness toe te passen. Je hebt vorige week wat tips gekregen hoe dat op een simpele manier gaat. Ik ga ze je vandaag nog eens geven, zodat je ze kan blijven toepassen. 

Tips bij het (snel)wandelen

  • Eerst en vooral moet je natuurlijk aan het wandelen gaan. Bepaal zelf hoe ver je wil wandelen en hoe snel. Optimaal is een natuurwandeling, maar een wandeling doorheen de stad kan ook.
  • Observeer je ademhaling. Je moet deze niet gaan regelen of aanpassen, enkel observeren. Voel hoe je buik en borstkas zich bewegen bij iedere ademhaling.
  • Observeer je lichaam. Hoe voelt het zich? Hoe beweegt het terwijl je wandelt? Kan je voelen hoe je voeten de grond raken, hoe je beenspieren zich spannen en hoe je armen meebewegen?
  • Neem een korte pauze om een object te observeren. Welke textuur heeft het? Welke kleur? Heb je het object volledig in je gedachten? Ga dan naar een volgend object om te bestuderen.
  • Luister naar de geluiden om je heen. Luister naar de vogels en naar al dan niet aanwezig verkeer. Luister naar je voetstappen en naar het ritselen van je kleding.
  • Wees aandachtig voor de geuren om je heen. Zijn er bloemen aan het bloeien? Is er iemand in de buurt een lekkere spaghetti aan het maken? Wissel de verschillende tips af tijdens je wandeling. Schenk zo aandacht aan al je zintuigen en voel hoe dat rust en kalmte met zich meebrengt.

Als je toch van snelwandelen naar lopen wil gaan, leef je uit! Dat heb ik ook enkele tips voor! 

Tips bij het lopen 

  1. Als je wil starten met Mindful joggen, loop dan eens een andere route dan diegene die je gewend bent. Dat zal het eenvoudiger maken af te stappen van al je gadgets.
  2. Neem onder het lopen geregeld even de tijd om je te concentreren op je ademhaling. In door je neus, uit door je mond. Kies een tempo waarbij je niet buiten adem raakt.
  3. Laat je niet tegenhouden door het weer of het seizoen. Mindfulness leert je het moment te accepteren zoals het is.
  4. Heb vertrouwen in je lichaam en wat het je aangeeft. Als je een tempo vindt dat aangenaam aanvoelt, hou dit dan aan, ongeachte hoe snel je thuisgelaten app je steeds vertelde dat je zou moeten lopen.
  5. Wees je bewust van je omgeving. Nu je geen playlist meer hebt opstaan kan je van je omgeving genieten. Richt je blik dan ook op het oneindige en voel je niet schuldig om eens te stoppen bij een mooi uitzicht of een interessant gebouw.

Lopen of wandelen, het draait er om dat een bewuste manier te doen. Maak tijd voor jouw gedachten en laat ze toe.