Week 2 

Mindfulness actief toepassen 

Hallo lieve vriend! 

Mindfulness helpt, zoals je al hebt geleerd, met je hoofd leegmaken en bewust zijn van het moment waarin je leeft. Dat is iets waar ik je ook mee wil proberen te helpen door actief te zijn. Het kan helpen om actief met zaken bezig te zijn om zo je hoofd vol gedachten leeg te maken of te ordenen. Onthoud dat je nooit je gedachten moet wegduwen, maar dat je elke gedachte moet accepteren en op die manier een plaats geven. 

Ik ga je elke 2 weken een tip geven hoe je én actiever kan zijn én dat op een bewuste manier vol Mindfulness kan aanpakken. Probeer van de 'opdracht van vandaag' een 'opdracht voor de komende weken' te maken, of zelfs een opdracht voor de rest van je leven. 

Vandaag beginnen we met op een bewuste manier bewegen. Dat op een hele makkelijke manier: bewust fietsen. 

Vandaag dus ook een hulpmiddel om beter te bewegen!  

Laat je vooral niet tegenhouden meer te doen, doe waar jij je goed bij voelt

Opdracht van vandaag 

Gebruik deze week eens een fiets in plaats van alles met de auto te doen.  Je kan eens met de fiets naar het werk gaan, snelle inkopen doen met de fiets, familie bezoeken.... Zoveel opties om gewoon eens te zeggen 'voilà, fietsen lukt ook!' 

Als je dit al doet, super! Probeer toch nog een extra gelegenheid te vinden waar fietsen een goed idee is. 

Het gaat enerzijds om meer bewegen. Vul daarom het bewegingsplan voor deze week ook in, zo hou jij voor jezelf bij wat je allemaal voor goeds doet. 

Anderzijds gaat het niet enkel om die fiets, nee het gaat er ook om hoe je op die fiets zit. Probeer bij elke bocht die je neemt, elk bloemetje dat je tegenkomt, elk windje dat je voelt... heel bewust te zijn van wat er dan gebeurt. Wat vindt er plaats, wat zijn de gevolgen. Bestudeer en accepteer. 

Fietsen helpt bovendien ook tegen spanningen en moeheid. 

Neem deze week wat vaker je fiets! 

Hier nog wat tips om mindful te bewegen: 

  • Eerst en vooral moet je natuurlijk aan het fietsen gaan. Bepaal zelf hoe ver je wil wandelen en waar. Optimaal is een fietstocht in de natuur, maar iets anders kan ook. 
  • Observeer je ademhaling. Je moet deze niet gaan regelen of aanpassen, enkel observeren. Voel hoe je buik en borstkas zich bewegen bij iedere ademhaling.
  • Observeer je lichaam. Hoe voelt het zich? Hoe beweegt het terwijl je fietst? Kan je voelen hoe je voeten de ronddraaien, hoe je beenspieren zich spannen en hoe je armen verstijven of net niet?
  • Neem een korte pauze om een object te observeren. Welke textuur heeft het? Welke kleur? Heb je het object volledig in je gedachten? Ga dan naar een volgend object om te bestuderen.
  • Luister naar de geluiden om je heen. Luister naar de vogels en naar al dan niet aanwezig verkeer. Luister naar je fiets en naar het ritselen van je kleding.
  • Wees aandachtig voor de geuren om je heen. Zijn er bloemen aan het bloeien? Is er iemand in de buurt een lekkere spaghetti aan het maken?


Wissel de verschillende tips af tijdens je fietstocht. Schenk zo aandacht aan al je zintuigen en voel hoe dat rust en kalmte met zich meebrengt.