Hé lieve vriend, ☀

Voeding is heel belangrijk, dat weten we.
Daarom starten we deze training met een gezond voedingsplan.

Je uiterlijke, maar ook je innerlijke lichaam worden gevoed met de dingen die je in je mond steek.

Zelfs jouw gedrag en je emotie hangt daarvan af.

Bijvoorbeeld als je veel stimulerende voeding eet en drinkt (zoals suiker en cafeïne), dan is het normaal dat er problemen volgen. Door die stimulatie gaan je gedachten sneller heen en weer razen, waardoor er stress kan opgewekt worden.

"Je bent wat je eet" is geen cliché maar waarheid.

Ondertussen weten we allemaal dat voeding een van de belangrijkste factoren is om gezond en vitaal te worden en te blijven. Er zijn wel duizenden voedingssystemen op de markt en honderd goeroes beweren dat ze het juiste voedingspatroon hebben gevonden. Het juiste voedingspatroon bestaat niet, omdat we allemaal uniek en anders zijn; we hebben allemaal onze sterktes en zwaktes en elk lichaam heeft een ander metabolisme. Maar er zijn wel bepaalde richtlijnen die heel belangrijk zijn om gezond te worden en te blijven.  En daar gaan we aan werken in deze training 

Een aangepaste en afwisselende voeding is nodig voor iedereen. Gezellig tafelen zonder discussies is belangrijk voor een goede vertering. 

Het voedingsprogramma van de Happy Academy is een special ontwikkeld voedingsprogramma. Het programma biedt vele voordelen en is voor iedereen haalbaar.

Richtlijnen voor een gezond leven

 Leer luisteren naar uw lichaam

Als je goed luistert, vertelt ons lichaam wel wat het nodig heeft. Leer even stil staan bij je lichaam en vraag je af: wat heb ik nodig om mij goed te voelen. Dat kunnen misschien warme of koude gerechten of iets zoet of iets hartigs zijn. 

 Eet minstens 5 porties groenten per dag.

Ons lichaam heeft vitaminen, mineralen en fytonutriënten nodig om optimaal te kunnen functioneren. Meestal eten we te weinig groenten. Probeer zeker bij het middag- en avondmaal een grote portie groenten te eten.

 Bewerkt voedsel maakt je dik en is ongezond

Bewerkt voedsel wordt gemaakt door een fabrikant waar vaak suikers, vetten, zout, zetmeel en verschillende E- nummers zijn aan toegevoegd die schadelijk zijn voor onze gezondheid en maken dat we meer en meer honger krijgen en de kilo's eraan vliegen. We blijven er niet bij stilstaan, maar kijk eens in je eigen keukenkasten hoeveel bewerkte voeding er in staat.

 Eet 2 tot 3 stukken fruit per dag

Fruit is gezond en bevat veel gezonde voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en mineralen maar bevatten ook fruitsuikers. Beperk u tot 3 stukken per dag.

 Vermijd de E-nummers in uw voeding

Als we voedingsmiddelen willen bewaren is het mogelijk dat de smaak, kleur, geur of structuur verandert. E-nummers zijn eigenlijk stoffen die deze eigenschappen langer kunnen tegenhouden, en die aan veel voedingsmiddelen worden toegevoegd. Maar sommige E-nummers hebben nadelen voor onze gezondheid en kunnen ons veel klachten bezorgen.

 Eet gezonde koolhydraten

Koolhydraten zijn zetmeel en suikers, die eigenlijk de brandstof zijn voor ons lichaam.

Koolhydraten zijn ingedeeld in goede en slechte koolhydraten. Goede koolhydraten zitten boordevol vezels die essentieel zijn voor ons lichaam. Gebruik zoveel mogelijk gezonde koolhydraten.

 Drink veel water

Water drinken is heel belangrijk om een juiste balans te behouden tussen ons vochtverlies en de inname van vocht, daarom is het belangrijk om ons lichaam voldoende te voorzien van vocht. Als we vocht tekort komen, kunnen allerlei klachten ontstaan.

 Eet gevarieerd

Om gezond te blijven, hebben we verschillende voedingsstoffen nodig, daarom is het essentieel om je voeding genoeg te variëren. 

 Eet zoveel mogelijk biologisch

Bio producten zijn gekweekt zonder enig gebruik van pesticiden. De verwerking ervan gebeurt zonder toevoeging van kleurstoffen, zoetstoffen of smaakversterkers.


Voordelen van gezonde voeding

  •  spijsvertering wordt beter
  •  je voelt je fitter
  •  bloeddruk daalt
  •  stoelgang verbetert
  •  beter metabolisme
  •  cholesterol verbetert
  •  je huid begint terug te stralen
  •  sommige knie-, heup-, en rugproblemen verdwijnen

Tips

  1. Bij de samenstelling van je maaltijden dien je tevens te voorkomen dat te veel gifstoffen in het lichaam komen. Daarom mag je de volgende stoffen niet te veel gebruiken: koffie, zwarte thee, chocolade, geraffineerde en bewerkte suikers en voedingsmiddelen die deze suikers bevatten zoals frisdranken, kant- en klaar voeding, snoep, gebak etc., voedingsmiddelen die te veel zout bevatten (vooral conserven), alcohol (matig alcoholgebruik hoeft niet nadelig te zijn).
  2. Voedingsmiddelen dienen zo min mogelijk belast te zijn met schadelijke stoffen, zoals bestrijdingsmiddelen en zware metalen.
  3. Nadruk bij gezonde voeding ligt op de consumptie van rauwe, verse en zo weinig mogelijk bewerkte voedingsmiddelen: fruit, groenten en zure zuivelproducten (yoghurt, kwark...). Een belangrijk deel van de voeding dient uit rauwkost te bestaan.
  4. Belangrijk is om ontspannen in een sfeervolle omgeving te eten. Neem de tijd voor de maaltijd en kauw goed. Dat bevordert de spijsvertering. De maagfunctie, de productie van maagzuur en andere spijsverteringssappen komen beter op gang, hetgeen van groot belang is voor de stofwisseling.
  5. Minder grote hoeveelheden eten, draagt bij tot een gezond lichaam. Overeten belast je lichaam en is dus ongezond. Eet alleen in geval van honger en eet zoveel totdat de honger net gestild is. Vele kleine maaltijden gedurende de dag is beter dan één of twee grote maaltijden.

Extra tips

  • Vermijd suiker
  • Vermijd chemische suikers
  • Beperk vlees en vis
  • Eet voeding zonder bewaarmiddelen
  • Eet regelmatig paddenstoelen, noten, zaden en kiemen
  • Eet minder gluten
  • Eet onbewerkte voeding
  • Eet bewust en mindful
  • Wees je ervan bewust welke emoties, gedachten of prikkels je onbewust doen eten
  • Detox regelmatig je lichaam

De Happy Academy heeft een special voedingsprogramma samen gesteld voor jouw.
Dit bestaat uit 10 voedingsgroepen.
Je kunt deze hieronder downloaden. 
 

Je doet dit niet alleen wij doen dit samen. Deel je ervaringen in de besloten Facebookgroep "Happy Life Club" 

Op jouw succes en tot morgen, 😉 😉 

Je grootse supports 

Bettina en het Happy Team