De Slanklijners

IN 10 WEKEN SLANK, MOOI EN GELUKKIG

Dag 18

Afslanktip

Welkom op dag 18!  ☀

He lieve Slanklijner! 

Hier zijn we weer, klaar om te werken aan onze gewoontes! 

Zoals je weet is dit niet altijd zo gemakkelijk als je denkt, maar eens je het bewust stap voor stap aanpakt, zijn wij zeker dat jou dit kan lukken. 

We werken vooral aan de bewustwording, heb dus in je hoofd dat je alles heel bewust moet aanpassen. Het kan hierbij helpen in je boekje in te vullen waar jij bij stilstaat. 

Laat je niet snel ontmoedigen. Je hebt namelijk al twee gewoontes aangepakt, en hopelijk ben je er nog steeds bewust mee bezig. Vergeet dus zeker niet je water te drinken! Denk ook bij elk gerechtje aan de lekkere kruiden die het gerecht zoveel succesvoller kunnen maken! 

Vandaag beginnen we aan gewoonte 3! Een nieuwe week, dus nieuwe energie om er vol goesting aan te beginnen. 

Klaar? Afslanken gaat alleen als je slechte gewoontes afleert om nieuwe te leren! 

Succes! 

Neem voedingssupplementen 

Vaak wordt er gedacht dat voedingssupplementen niet nodig zijn. Wanneer je gezond eet heb je er geen nodig. Dit klopt niet. Er zijn namelijk genoeg tekorten aan vitaminen, magnesium, antioxidanten...

Voedsel dezer dagen brengt ons dus niet langer wat we nodig hebben, daarom is het belangrijk om preventief te beseffen hoe belangrijk het is dat we supplementen innemen. 

Wat zijn voedingssupplementen 

Een voedingssupplement is een aanvulling op je normale voeding en het heeft een fysiologisch effect. Het is een bron van geconcentreerde vitaminen of mineralen. Het doel van deze supplementen is jouw gezondheid bevorderen. 

Ze bevinden zich tussen geneesmiddelen en voedingsmiddelen. Het ziet er vaak uit als een geneesmiddel en het wordt vaak gebruikt voor therapeutische doeleinden. 

Er zijn ook wetenschapper die inzien dat voedingssupplementen nodig zijn. Lees daar meer over hieronder. 

Waarom voedingssupplementen gebruiken? 

Voedingssupplementen zijn nodig om verschillende redenen. Mensen hebben namelijk verschillende tekorten, die elk ook zorgen voor last. 

Ze helpen bij voedingstekorten, en helpen in het algemeen met de gezondheid en welzijn. 

Vitamine D is belangrijk om calcium te kunnen opnemen. We zouden dat kunnen halen uit het zonlicht en voeding, maar vaak is dat niet genoeg, vooral niet in de winter. Wanneer je niet genoeg vitamine D hebt, kan je aan botaandoeningen lijden. Buiten komen is hiervoor niet genoeg, aangezien we te veel kleren aanhebben. Ook in voeding is het moeilijk op te nemen, daarom is een supplement aangeraden. 

Een magnesiumtekort is ook iets heel present in onze maatschappij. Hierdoor zal je sneller stress krijgen, een hoge bloeddruk krijgen... Ook hier zijn eenvoudige supplementen voor. 

Een vetzuur dat zowel mentaal als fysiek heel belangrijk is, is omega 3 vetzuur. Het helpt ons bij een emotionele balans en intellectuele ontwikkeling, net zoals met onze botten en immuunsysteem. Het zit vooral in boter, eieren en yoghurt. Wanneer je dit niet vaak genoeg eet zijn er gemakkelijke oplossingen voor, zoals de supplementen. 

Soorten voedingssupplementen 

Welke voedingssupplementen we best gebruiken, blijft een goede vraag. Het is heel belangrijk dat de kwaliteit optimaal is, dat het een goede dosis bevat en dus de juiste hoeveelheid werkzame ingrediënten hebben. Heel belangrijk is ook dat ze van natuurlijke oorsprong zijn. 

Hydroalcoholische extracties of microkorrels zijn de duurste, maar ook de beste. Ze bevatten de goede delen van de plant en zorgen ook voor minder bijwerkingen. Het is vooral goed dat er geen synthetische stoffen inzitten

Hieronder nog enkele voedingssupplementen die belangrijk zijn volgens wetenschappers. 

Geelwortel (kurkuma)

Het is een kruid dat vooral wordt gebruikt in de Aziatische keuken. Het is meer dan enkel een smaakmaker en heeft ook medische voordelen. Het is namelijk een ontstekingsremmer en het kan de genezing van wonden doen versnellen. Het kan je ook beschermen tegen enkele ziektes zoals hart- en vaatziekten en dementie. 

Vitamine D

Zoals eerder gezegd maakt de mens die aan door in contact te komen met het zonlicht. Vooral mensen die niet veel in contact komen met de zon, of in een kouder gebied wonen, kunnen last hebben van een tekort. Het is heel belangrijk voor de botten om dit genoeg op te nemen. Het kan bovendien ook je immuumsysteem verzwakken en je spieren zullen minder goed functioneren. 

Probiotica

Wanneer je niet de beste eetgewoontes hebt, fysiek inactief bent of langdurige stress hebt, kan het wel eens zijn dat je evenwicht in je darmflora wordt verstoord. Door dit te bevorderen, kan je probiotica opnemen. Het zit in yoghurt, kefir en kombucha. Als je veel last hebt van maag- en darmklachten, kan het een goed idee zijn hiernaar te grijpen. Het gaat je klachten doen verminderen en het is goed voor je algemene gezondheid. 

Prebiotica

Een ander belangrijk element dat je darmen kunnen bevorderen, is prebiotica. Ze hebben een positief effect op goedaardige bacteriën, doordat het onverteerbare koolhydraten zijn. Ze bevorderen het immuunsysteem en zorgen voor een betere opname van mineralen. 



Opdracht van vandaag 

De gewoonte die we deze week gaan aanpakken is het gebruik van voedingssupplementen. Denk na over welke passen in jouw voedingsschema en welke hoeveelheid de juiste is voor jou. 

Kijk daarom even goed welke voedingssupplementen bij jou passen en koop eventueel een lijstje met voedingssupplementen. Hier kan je een duidelijk overzicht vinden. 

Gebruik deze om je te verdiepen in de kracht van voedingssupplementen. 

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid wordt meestal vastgesteld door voedingsdeskundigen. ADH is een gemiddelde hoeveelheid. De dosering is ook van groot belang. Je moet een goed evenwicht vinden tussen een lage of hoge dosering. Vitamine A en D hebben een maximum, terwijl er bij anderen geen limiet is. Lees de bijsluiter of de informatie op de verpakking! 

Raadpleeg eerst je consulente of therapeut!

- gebruik steeds een goed vitaminen- en mineralencomplex

- slank-ondersteunende vetzuren: 2 tot 4 mg geconjugeerd linolzuur of CLA per dag

Aan te raden bij:

- constipatie: psyllium, zemelen, lijnzaad (Tip! Darmaton (Mannavital))

- ontgiften: chlorella (Tip! Darmaton (Mannavital))

- vocht vasthouden: berkensap, solidago

- voed de darmflora: probiotica & prebiotica

- bloedsuiker pieken: witte-boon extract

- koolhydraten hebben extra zink, chroom en vanadium nodig als ondersteuning van het insulinemetabolisme.

- stress: rhodiola, Aswaghanda, Ginseng

- slank-ondersteunende kruiden en preparaten: groene thee, curcuma

Op jouw succes,

Je grootse supports

Bettina en het Slanklijners Team

Je staat niet alleen, stel al je vragen in de "Slanklijners Lifestyle Club". Wij staan voor je klaar.