Week 1

Aandacht voor de adem en het nu  

Leerpunten van deze oefening

  • Wanneer je op automatische piloot leeft, mis je veel van het huidige moment
  • Het doelbewust en weloverwogen richten van je aandacht op iets, kan je beleving veranderen 
  • Mindfulness leert je om weer aandacht te schenken aan wat er nu hier is

Wanneer we in het hier en nu leven, ervaren we veel minder problemen dan wanneer we telkens nadenken over hoe de wereld zou moeten zijn.

Gedachten over problemen roepen gevoelens en gedrag op. We handelen niet meer naar de realiteit, maar naar onze gedachten over de realiteit. 


De Doe-modus en de zijn-modus 

We hebben vrijwel allemaal automatische gedachten, die we niet kunnen stoppen en die niet bijdragen aan een gelukkig leven. 

In onze hersenen ligt de oorzaak. 

We kunnen maar op twee manieren denken: in de doe-modus en de zijn -modus. 

Wanneer we denken in de doe-modus gaan we de wereld kleuren zoals die volgens ons zou moeten zijn. Het is zeer handig om de doe-modus te gebruiken wanneer we een doel willen bereiken. Weet wel dat we in de doe-modus geen problemen gaan oplossen. 

Dit omdat we in de doe-modus altijd op zoek zijn naar oplossingen in de toekomst, en we maken een verschil tussen het nu en het verwachte doel. 

NU => stapel hout
Verwachte doel => stoel

De doe-modus is zeker niet nutteloos wanneer we een doel wil bereiken. In de doe-modus richten we ons op het verleden en de toekomst.

Onze hersenen functioneren anders in de zijn- modus.  In de zijn-modus richten we de aandacht in het nu, waar er nooit problemen zijn. Op het moment dat je zegt NU, is het al in het verleden.

Het is zoals het is, zonder het nu te willen veranderen. 

Be Mindful,Be Happy !