Week 1

Aandacht voor de adem en het nu  

We hebben allemaal een soort van automatische piloot. Een piloot die we doorheen de dag geregeld zijn gang laten gaan.

Het zijn momenten waarop je je niet helemaal bewust bent van wat je doet. Denk maar aan het openen van een deur terwijl je een gesprek aan het voeren bent.

Dit heeft overduidelijke voordelen - stel je voor dat je een gesprek met je collega onderweg naar de vergaderzaal moet onderbreken bij iedere deur of trap die je tegenkomt moet nadenken wat je moet doen - maar het heeft ook de nodige nadelen. Je bent immers niet volledig aanwezig in de huidige ervaring, het huidige moment.

Hoe vaak gebeurt het dat je niet meer weet waar je iets gelegd hebt omdat je tegelijkertijd iets anders aan het doen was? Of dat je een deel van een gesprek niet gehoord hebt omdat je in gedachten was verzonken?

Oprecht betrokken zijn in het moment vereist aandacht.

Aanwezig zijn in het moment is een keuze die je nu kan maken. Je gaat echt stilstaan bij wat er gebeurt.

Al snel zal je merken dat het nu, het huidige moment, de moeite waard is om op te merken. Het is de moeite waard om het moment echt te beleven. Je aandacht wordt zo een geschenk voor jezelf.

Een goede manier om jezelf in het nu te ankeren is door aandacht te hebben voor je ademhaling. Door je adem te volgen, koppel je jezelf los van je eindeloze denken. Dit eindeloze denken is immers de bron van gepieker.

Na iedere sessie geef ik je enkele oefeningen en tips mee om de inhoud van onze sessie te kunnen integreren in je dagelijkse leven. Tijd vinden is hierbij vaak de uitdaging. Het kan ook wat moed vergen om deze tijd vrij te maken.

Beslis voor jezelf wat echt belangrijk is en ga ervoor.

Luister naar deze gewaarzijnsoefening: