Week 2

Aandacht voor het lichaam

Oefening van deze week

Begin naar de stem in je hoofd te luisteren, zo vaak als je kunt.
Besteed vooral aandacht aan herhalende gedachtepatronen; de oude grammofoonplaten die misschien al jaren in je hoofd zijn afgedraaid.

De "de denker waarnemen", wat een andere manier is om te zeggen: luister naar de stem in je hoofd, wees daar als toeziende aanwezigheid.

Als je naar die stem luistert, wees dan onpartijdig.
Dat wil zeggen dat je niet oordeelt. Beoordeel of veroordeel niet wat je hoort, want zodra je dat doet, komt dezelfde stem door de achterdeur weer naar binnen.
Al snel ga je beseffen: daar is de stem en hier ben ik die ernaar luistert, ernaar kijkt. Dat besef van 'ik ben', dat besef van je aanwezigheid, is geen gedachte. Het komt uit iets voort dat boven het verstand staat.

Kijk zelf hoe je dit vorm kunt geven, hoe je er mee bezig wilt zijn. Je kunt een vast moment nemen, een bepaalde situatie of gewoon door de dag heen.

Uiteindelijk zal het jezelf observeren een tweede natuur worden. Je kunt je ervaring verdiepen door bijvoorbeeld een tekening te maken, een gedicht, je ervaringen uit te schrijven.

Pas deze tip toe op pagina 29 van je werkboek.

Veel succes !

Be Mindful, Be Happy !