Week 4

Aandacht voor stress

Oefening van de week

Luister naar de stilte, wanneer het om je heen stil is. Wees je bewust van deze stilte en merk op dat ze ook een innerlijke stilte aanmoedigt. Wanneer je naar de stilte luistert, dan zal je automatisch niet meer denken.

Je kan innerlijke stilte gelijk stellen met uiterlijke stilte, waarbij omgevingslawaai gelijk staat aan ons onophoudelijke denken. 

Observeer de bloemen en planten en merk op hoe diep geworteld ze zijn, hoe stil. Leer van de natuur. Laat ze je tonen wat innerlijke stilte is.

Uiterlijke stilte is behulpzaam, maar geen noodzaak om innerlijke stilte te vinden. Zoek naar de stilte onder al het rumoer. Hier kan je de ruimte van zuivere gewaarwording terugvinden. Dit is het bewustzijn zelf.

Plotse, storende geluiden zijn in wezen net hetzelfde als gedachten. Ze eisen je aandacht op, maar je kan zelf beslissen om ze die aandacht niet te geven. Door het storende geluid te accepteren aanvaard je het moment zoals het is. Zo kan je innerlijke stilte vinden.

Oefening:

Wees opmerkzaam voor de pauzes om je heen. Spendeer aandacht aan de pauze tussen muzieknoten, de pauze tussen gedachten, de pauzes die vallen in gesprekken, het moment van stilte tussen het in- en uitademen. Deze pauzes transporteren je bewustzijn naar een vormeloze dimensie.

Je bewustzijn wordt zuiver.



Be Happy, Be Mindful !