Wat is Mindfulness?


Goedemorgen ☀
Hé lieve vriend,

Mindfulness wordt ook aandachtgerichte training genoemd en maakt gebruik van meditatietechnieken die meer dan 2500 jaar oud zijn. Het is een wetenschappelijk onderbouwde training in 8 weken, die zeer doeltreffend is voor het bestrijden van o.a. innerlijke onrust, angsten, stress, piekeren, depressie, burn-out, pijn, etc.

De kern van Mindfulness is dat we ons vaak laten meeslepen door gedachten en gevoelens die te maken hebben met het verleden, de toekomst of wat er in het heden anders zou moeten zijn. Daardoor verliezen we de aandacht voor het huidige moment, het nu. We beleven onze directe omgeving minder intens omdat we in gedachten steeds ergens anders zijn.

Als het ons lukt om in het hier-en-nu te blijven, beleven we het leven veel intenser. We zijn ons bewust van het "ware leven" en beseffen dat we niet vanzelfsprekend moeten meegaan in de oneindige drama van onze problemen. Mindfulness betekent dat je aandachtig bent voor hetgeen wat er in het hier en nu met je gebeurt. 

Het gaat over gevoelens, gedachten en sensaties. Je hebt er aandacht voor en oordeelt niet. Het laat je toe meer te genieten van de kleine dingen en het leert je omgaan met stress, piekeren en andere problemen. Daarnaast leer jij de dingen die er zijn te accepteren!

In onze drukke maatschappij zijn we steeds bezig met het plannen, waardoor we niet stilstaan bij het nu. Daardoor bouwen we stress op, wat voor lichamelijke klachten zorgt.

Via Mindfulness leer je via training en oefeningen aandachtig te zijn om zo beter om te gaan met stress en andere problemen!

Lees er meer over in je werkboek. 

Denk ook eens na over waarom jij de mindfulness training wil doen en wat je er hoopt mee te bereiken. Vul dat in op pagina 6

Be Mindful,Be Happy !