Happy Life


Gelukkig, Gezond en Geweldig leven 

 Dag 44

Goedemorgen op dag 44 ☀
Hé lieve vriend,

Vandaag gaan we alles een beetje samenbrengen en samen met jou bespreken welke stappen je kan zetten om je leven nog gezonder en aangenamer te maken. 

Probeer deze informatie allemaal op te slaan, en schrijf op in je boekje wat voor jou de kernpunten zijn. Het zal je zo helpen elke dag stil te staan bij wat je kan doen voor een gezond leven! 

Wij weten dat je het kan, en elke kleine stappen zijn ook stappen, onthoud dat! 

Succes! 

Vegetarisch, koolhydraatarm eten

Wij raden een vegetarisch, koolhydraatarm eetgewoonte aan. Vaak krijgen we te horen dat mensen niet goed weten hoe ze dit moeten aanpakken of waar ze op moeten letten. Daarom zullen wij daar hieronder wat dieper op ingaan.

Eerst en vooral: er bestaan verschillende soorten vegetariërs, maar de algemene trend is het niet eten van vlees. Sommigen beslissen ook geen vis en schaal- en schelpdieren te eten. Anderen beslissen daarbovenop ook eieren te mijden. Wanneer je alle dierlijke producten uit je dieet schrapt (en vaak ook uit je levensstijl, denk daarbij aan leder) ben je niet langer een vegetariër maar een veganist.

Wanneer je beslist vlees te schrappen, dan dien je dit te vervangen door andere producten. Het is immers belangrijk dat je wel nog een goede balans behoudt wat betreft eiwitten, vitaminen en mineralen.

Eiwitten kan je redelijk eenvoudig vervangen door eieren, kaas, melkproducten, noten, zaden en bepaalde peulvruchten. Het is wel aangeraden om iets meer eiwitten te eten dan aangegeven wordt als de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. De eiwitten van plantaardige bronnen hebben vaak een mindere kwaliteit waardoor je er meer van moet eten.

Van de mineralen dien je aandacht te hebben voor je ijzerinname. Zaden, peulvruchten en groene bladgroenten zijn goede bronnen van ijzer. Omdat het soort ijzer in planten (non-heemijzer Fe3+ in plaats van heemijzer Fe2+) minder goed door je lichaam wordt opgenomen is het ook hier belangrijk dat je er voldoende van eet.

Voor de vitaminen zijn het vooral vitamine C en B12 waar je op moet letten. Eet dus geregeld citrusvruchten voor vitamine C en dierlijke producten zoals yoghurt, kaas en eieren voor vitamine B12.

Indien je als vegetariër ook geen vis eet zal je eveneens weinig omega 3-vetzuren binnenkrijgen. Deze kan je aanvullen door het eten van walnoten, sojaproducten, groene bladgroenten en zeegroenten, of door het gebruik van bepaalde oliesoorten zoals koolzaad-, lijnzaad- en notenolie.

Als je koolhydraatarm wil eten, wil dit niet zeggen (nog meer) dingen uit je dieet moet schrappen, maar wel dat je bewust omgaat met hoeveel je van iets eet. Je verlegt als het ware de focus van je maaltijd naar koolhydraatarme voedingsstoffen.

Ongezoete zuivelproducten kan je bijvoorbeeld naar hartenlust eten. Ze bevatten meestal maar weinig koolhydraten en bevatten veel eiwitten en vet. Ik denk hier aan eieren, yoghurt, Griekse yoghurt en kaas. Ik raad wel aan om bij de yoghurts toch even de labels te checken op toegevoegde suikers. Denk er ook aan dat fruityoghurts meteen heel wat meer koolhydraten bevatten dan natuuryoghurts.

Ook heel wat plantaardige voedingsmiddelen bevatten maar weinig koolhydraten. Groenten zoals tomaten, bloemkool, broccoli en aubergines zijn uitermate geschikt als je je koolhydraten wil beperken.

Bij fruit kan je best even opzoeken hoeveel koolhydraten ze bevatten. De fruitsoort googelen met daarbij de woorden 'aantal koolhydraten' is vaak voldoende om een betrouwbaar antwoord te bekomen. Heel wat fruit bevat aardig wat suikers, wat de hoeveelheid koolhydraten aardig doet oplopen. Bijvoorbeeld mango en banaan zijn minder goede keuzes. Bessen en aardbeien daarentegen zijn zeer geschikt.

Ook noten, zaden en vette vruchten (avocado's, olijven,...) bevatten eveneens weinig koolhydraten en zitten boordevol gezonde vetten.

Soja is eveneens een veel gebruikt vervangmiddel. Je kan het terugvinden als soja melk en afgeleiden, en als vleesvervangers zoals tofu en tempeh. Ook deze producten bevatten veel eiwitten en vet. Eet hier echter niet teveel van. Soja bevat plantenoestrogenen, iets waar je toch beter niet teveel van opneemt. Beperk vervangproducten gemaakt van soja tot ongeveer 1 keer per week.

De ideale hoeveelheid koolhydraten

Naast 'hoe' je het best koolhydraatarm eet, dien je natuurlijk ook te weten 'hoeveel' koolhydraten je nu best per dag in je maaltijden verwerkt. Veel is afhankelijk van je doel - wil je je huidig gewicht behouden of wil je afvallen? - en hoe actief je dagelijkse leven is. Hieronder geef ik je een kort overzicht.

Sport je aardig wat en wil je je gewicht behouden? Dan richt je je best op 100 à 150 gram koolhydraten per dag.

Doe je maar weinig aan sport of wil je graag matig afvallen? Dan is 50 à 100 gram koolhydraten per dag voldoende.

Wil je snel en sterk afvallen? Dan richt je je best tot 20 à 50 gram koolhydraten per dag. 

Op jouw succes en tot morgen, 😉

Je grootse supports

Bettina en het Happy Team

Je staat niet alleen, stel al je vragen in de "Happy Life Club". Wij staan voor je klaar.

Wat vond je ervan? Heb je zelf ideeën? 

Het Happy Team vindt het altijd fijn als je een reactie achterlaat. 

Praat mee in de Happy Life Club!