Happy Life


Gelukkig, Gezond en Geweldig leven 

 Dag 5

Goedemorgen op dag 5 ☀
Goedemorgen lieve vriend

Als we kijken naar de evolutie van de mens, dan leefden we voor het overgrote merendeel als jagers en verzamelaars. We aten vlees en/of vis, zaden, noten, groenten, kruiden, vruchten, enz.

In kort, we aten veel vetten en eiwitten, en maar weinig koolhydraten.

Dit zal je misschien verbazen gezien wat we tegenwoordig als een volwaardige maaltijd beschouwen. Brood, pasta en dergelijke eten we eigenlijk nog niet zo lang. Als je naar de volledige geschiedenis van de mensheid kijkt, dan zijn we, in verhouding, relatief recent pas overgeschakeld van de jacht naar de landbouw. Het eten van veel koolhydraten is maar een paar honderd jaar geleden gestart.

Dat verklaart waarom ons lichaam eigenlijk helemaal niet zo goed om kan met al die koolhydraten; het heeft nog niet de tijd gehad om zich aan te passen. Bovendien zijn quasi al onze granen genetisch gemanipuleerd om meer op te brengen per hectare land. Ons lichaam moet zich dus niet alleen aanpassen aan meer koolhydraten, maar ook aan granen waarvan de gluten niet meer dezelfde zijn als die van voor de manipulaties.

Bovenop dit alles komt ook het feit dat het merendeel van de graanproducten die we eten gemaakt zijn met geraffineerde granen. Het raffineren van granen - hetgeen het proces van polijsten, slijpen, malen en zeven van de granen omvat - zorgt ervoor dat het merendeel van de belangrijke voedingsstoffen verloren gaan. Ze geven daardoor een minder verzadigd gevoel bij de maaltijd en je gaat er meer van eten.

De ideale hoeveelheid koolhydraten

Naast 'hoe' je het best koolhydraatarm eet, dien je natuurlijk ook te weten 'hoeveel' koolhydraten je nu best per dag in je maaltijden verwerkt. Veel is afhankelijk van je doel - wil je je huidig gewicht behouden of wil je afvallen? - en hoe actief je dagelijkse leven is.

Hieronder geef ik je een kort overzicht.

Sport je aardig wat en wil je je gewicht behouden? Dan richt je je best op 100 à 150 gram koolhydraten per dag.

Doe je maar weinig aan sport of wil je graag matig afvallen? Dan is 50 à 100 gram koolhydraten per dag voldoende.

Wil je snel en sterk afvallen? Dan richt je je best tot 20 à 50 gram koolhydraten per dag. 


We kennen allemaal de vele verschillende soorten diëten en afslankpillen. Misschien heb je er wel al één of meer geprobeerd, al dan niet met resultaat.

Wij kunnen ons dan ook voorstellen dat je je nu afvraagt hoe bewuster eten me gaat helpen om af te slanken binnen dat plaatje past en hoe het kan werken.

Als je bewuster eet helpt je om je bewust te worden van wat je eet.

Het gaat je dus niet alleen leren wat wel en niet gezond en voedzaam is, maar het leert je ook bewust worden van welke impulsen je drijven om te gaan eten.

Bovendien helpt het je ook om meer aandacht te besteden aan je maaltijd. Vaak eten we te veel omdat onze hersenen onze maaltijd niet hebben onthouden. We waren tijdens het eten immers ook druk bezig met andere zaken.

Tips om bewuster te eten

  • Wees bewust en eet bewust
  • Probeer afleiding zo veel mogelijk te weren tijdens je maaltijden. Eet ook steeds op een vaste plek en al zittend.
  • Door je aandacht volledig te richten op je maaltijd ga je ook meer genieten van je eten. Eet met kleine hapjes en eet langzaam. Wees je bewust van de smaak, textuur, geur, kleur, enz. van je eten.
  • Als je bewustzijn rond je eten creëert, ga je ook veel minder snel opnieuw trek krijgen. Je laatste maaltijd is veel prominenter aanwezig in je gedachten.
  • Weet waarom je wil eten, uit echt honger of emotie.
  • Wanneer je honger krijgt, vraag je dan af waarom. Is het omdat je je verdrietig voelt en dit met eten wil verhelpen? Misschien heb je wel iets lekkers gezien of geroken? Of is het echt je maag die knort?
  • Door je bewust te worden van de reden waarom je honger hebt, kan je ook veel bewuster de keuze maken om al dan niet te eten. Als je honger hebt omdat je een lekkere donut ziet, dan weet je dat deze overbodig is. De donut is immers niet noodzakelijk om je lichaam te voeden.

Opdracht van vandaag

Hou een eetdagboek bij!

Het bijhouden van een eetdagboek kan je helpen met de bewustwording van je eetgewoonten. Hou bij wanneer je iets eet, wat je eet, waar je het at en wat je hierbij dacht. Oordeel niet over het resultaat maar leer eruit. 

Waar grijp je naar als je je slecht voelt?

Welke voeding geeft je een goed/slecht gevoel? 

Op jouw succes en tot morgen, 😉

Je grootse supports

Bettina en het Happy Team

Je staat niet alleen, stel al je vragen in de "Happy Life Club". Wij staan voor je klaar.